DJ100: ‘Mode kan nog niet 100% duurzaam’

04-12-2013
Door: Anna de Keijzer
Bron: OneWorld
DJ100 – 

Naast de bekende lijst meest duurzame 100 Nederlanders van dagblad Trouw, is er nu ook de Duurzame Jonge 100. Zelf een groen modelabel opzetten, koeien en varkens houden in de stad, supermarkten aansporen om lelijke groente te verkopen, dat doen deze jongeren in een handomdraai. Deze week zet OneWorld elke dag een van hen in de in de schijnwerpers. 

Faranak Mirjalili (27) heeft de winkel I love vintage en het label Bannou opgericht:

“Zo duurzaam mogelijk zijn, staat niet voorop. Identiteit en creativiteit van het merk hebben voorrang. Toch was ik het niet eens met de ondoorzichtigheid van de productieketen in de modewereld. Ik heb een idealistische manier van kijken op de wereld en heb daarom, naast de winkel I Love Vintage, het merk Bannou opgericht.

Op de labels is in een piramidevormig model aangegeven hoe duurzaam het kledingstuk is. Op deze manier kan ik transparant zijn naar de klant. Ik wil niet dat alleen  ik weet hoe duurzaam een kledingstuk is. Met het label laat ik de klant ook meedenken in hoe duurzaam ze willen zijn en houd ik ze op die manier onbewust een spiegel voor.

Ik heb nog steeds niet helemaal grip op de productieketen. Voor het stikken en naaien was het niet zo lastig om een eerlijk alternatief te vinden: je hoeft niet per se in Bangladesh te zitten. Nu wordt er voor Bannou genaaid en gestikt in Roemenië in iets wat tussen een atelier en fabriek zit.

Het lastige zit hem in het materiaal. Vaak als de stof duurzaam is, komt je erachter dat het niet duurzaam is geverfd. In essentie wilde ik 100% duurzame kleding verkopen maar dat is nog niet mogelijk. Ik zat hierdoor een tijdje in een worsteling of ik hier alsnog mee door zou moeten gaan, ook als het niet geheel duurzaam kan. Ik ging door want ik lig toch liever op mijn sterfbed met het idee dat ik een stap in de goede richting heb gemaakt dan dat ik alleen bakken met geld heb verdiend.

Grote kledingzaken zoals H&M hebben helaas van kleding een wegwerpartikel gemaakt. Shirts zijn bijna broodzakjes die je gebruikt en zonder te denken wegwerpt. Het moeten weer meubelstukken worden waar je zuinig mee omgaat. Zo koop je minder maar heb je wel betere kwaliteit waar beter over nagedacht wordt.”

Foto: Garance Doré

Reacties