Daar zit een luchtje aan

29-01-2013
Door: OneWorld Redactie
Bron: The New York Times

McDonald’s jubelt: “Wij gaan aan de duurzame vis!”. Maar milieuorganisaties trekken hun twijfels bij het ecolabel dat de fastfoodketen voor haar vis gaat gebruiken.

Eigenlijk verandert er niks, want McDonald’s blijft bij dezelfde visleveranciers. Het enige verschil is dat deze vis nu het Marine Stewardship Council (MSC) label heeft gekregen, wat wereldwijd gebruikt wordt om duurzame vis te keuren.

Toch zijn wetenschappers en milieuorganisaties sceptisch tegenover het MSC label, omdat de informatie waarop het certificaat op gebaseerd is vaak (deels) afwezig is. Het MSC ontvangt 0,5 procent van de waarde van de visverkoop van gecertificeerde bedrijven, wat McDonalds een interessante partner maakt.

Veel milieuorganisaties, onder andere het WNF, blijven het label steunen, omdat het volgens hen beter is dan niks. Maar toch lijkt het erop dat het MSC vooral vist naar geld.

Lees meer bij New York Times.

 

Foto (cc)

 

Reacties