'Bewuste consument steelt eerder'

16-03-2010
Door: OneWorld Redactie
Bron: The Guardian

 

In de laatste editie van het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science schrijven de Canadese psychologen Nina Mazar en Chen-Bo Zhong dat duurzame consumenten eerder geneigd zijn om onaardig te zijn, vals te spelen en zelfs te stelen.

 

Krenterig
Mazar en Zhong baseren deze uitspraken op een onderzoek onder 156 studenten. Deze studenten moesten in een gewone online winkel en een online natuurwinkel gaan winkelen. In beide groepen mochten sommige studenten alleen window shoppen en andere studenten mochten daadwerkelijk een product kopen. Vervolgens kregen alle studenten geld dat ze met iemand moesten delen die zij niet kenden.

natuurwinkel
Natuurwinkel in Oss
Foto: Natuurmarkt

 

Het bleek dat de studenten die in de eerlijke winkel hadden rondgekeken maar niets hadden gekocht het meest gul voor hun medemens waren, diegenen die wel groene aankopen hadden gedaan waren echter veel krenteriger dan de gewone shoppers.

 

Graaigedrag

Vervolgens moesten de proefkonijnen een computerspelletje spelen waarmee ze geld konden verdienen. De verdiensten uit dat spelletje konden de deelnemers na afloop uit een envelop halen. Het bleek dat de bewuste consumenten veel vaker vals speelden om extra geld te winnen en sommigen zelfs extra geld uit de envelop stalen.

 

Of het graaigedrag van de bewuste consument met de vaak wat hogere prijs van deze producten te maken heeft, vermeldt het onderzoek niet. Kennelijk vonden de duurzame consumenten dat ze hun goede daad voor die dag wel hadden verricht en dat ze het daarna niet meer zo nauw hoefden te nemen, verklaren Mazar en Zhong het opmerkelijke gedrag van de duurzame shoppers. Kennelijk werkt dat ook zo op andere terreinen. Uit een ander recent onderzoek van de universiteit van Stanford blijkt dat witte Amerikanen die op Obama hadden gestemd daarna veel sneller dan anderen racistische opmerkingen maakten.
 


Reageren? Dat kan onderaan deze pagina

 

Reacties