Afval wordt soep en sap

05-03-2012
Door: Hans Ariëns
Bron: OneWorld

Het tegengaan van voedselverspilling door overtollig voedsel uit supermarkten te laten verwerken bleek het prijswinnende idee bij de voedselcompetitie The Battle of the Cheetahs. Het winnende team van Too good to waste krijgt 25.000 euro om zijn idee uit te voeren.

In een afgeladen Pakhuis de Zwijger werd het donderdagavond een clean sweep voor Too good to waste. Zowel het publiek (2500 online stemmen gecombineerd met de 300 aanwezigen) als de vakjury onder leiding van emeritus hoogleraar Rudy Rabbinge was het meeste onder de indruk van het plan om voedsel uit supermarkten een tweede leven te geven.

Het idee is simpel: per jaar gooien Nederlandse supermarkten 600 miljoen euro aan voedsel weg dat over de datum, maar nog wel eetbaar is. Regel dat dit voedsel opgehaald wordt door voedselverwerkers die er (bijvoorbeeld) tomatensoep of –sap van maken, en je hebt een win-winsituatie. Supermarkten hoeven niet meer te betalen voor het ophalen van hun afval en verwerkende industrieën komen goedkoop aan hun grondstoffen. Voor beide is het bovendien goed voor het imago dat ze voedselverspilling tegengaan. Sterke punt van  het team van captain Linda Vermaat is bovendien dat het al een supermarkt en een verwerker bereid heeft gevonden het idee in de praktijk te brengen. En dankzij de inzet van een professioneel vormgeefster zag het ontwerp van de Too good to waste-producten er appetijtelijk uit. “Yes! Je hebt zomaar 1 kilo tomaten gered. Hartstikke bedankt!” leest de consument op de verpakking. “We gaan de wereld er niet mee redden”, verklaarden de teamleden tegenover de jury, ”maar het gaat ook om de bewustwording die het eten van dit soort producten teweegbrengt.”

“Concreet, en inspelend op directe verandering”, roemde juryvoorzitter Rabbinge het idee. “Dat het bedrijfsleven al geïnteresseerd is is heel mooi, en het levert een wezenlijke bijdrage aan de vermindering van verspilling.” Enige minpunt vond de jury de onderbouwing van de begroting, maar dat gold voor alle teams.

OneWorld zal de realisatie van het idee én de besteding van de 25.000 euro blijven volgen.

Hans Ariëns

Hans Ariëns is de adjunct-hoofdredacteur van OneWorld en was voor de...

Lees meer van deze auteur >

Reacties