Groen en eerlijk op de Huishoudbeurs

24-03-2006
Door: Marten Hendriks
Bron: OneWorld

Het thema van de Huishoudbeurs 2006, glamour, lijkt haaks te staan op 'groen en eerlijk'. Bij binnenkomst waant men zich door het hoogpolige rode tapijt, de gedimde verlichting en rustige beats in een loungesfeer. Ieder half uur is er een modeshow. Gerard Joling ontbreekt niet. Maar van die glamour maakt ook het Biologische Balkon deel uit: bekende TV-koks vertonen daar hun culinaire kunsten met gebruik van, met name, biologische ingrediënten.

 

In deze 'hippe' omgeving komt zowel de innerlijke als de uiterlijke mens ruim aan zijn trekken. De moderne mens eet verantwoord, beweegt regelmatig en ziet er verzorgd uit.

 

Daarbij horen groene en eerlijke producten. In hal 11 is een 'groen eilandje' verrezen waar een aantal idealistische ondernemingen, dat op twee handen te tellen is, hun waren aanprijst. Zoals de stichting Graskeurmerk, die zich hard maakt voor het welzijn van dieren in de veesector. Ze verkopen op de beurs eieren en enkele andere zuivelproducten. Pleingenoot EDEV, een organisatie die opkomt voor de rechten van dieren om 'vrij van mishandeling' te leven, houdt het bij folders. 


Gif en cosmetica

Ook Greenpeace is aanwezig. De milieuorganisatie heeft de strijd aangebonden met de cosmeticabranche. Bij de kraam kunnen bezoekers make-up proberen waar geen gifstoffen in zitten. De stand wordt druk bezocht.

Op computers kunnen klanten nagaan of hun favoriete merk schadelijke chemicaliën bevat. Vervolgens kunnen ze een bericht sturen naar een van de grote cosmeticabedrijven om zo hun ongenoegen over de gifstoffen te laten blijken. Volgens een woordvoerder van Greenpeace heeft de actie de afgelopen twee jaar veel bedrijven overgehaald chemicaliën uit hun lippenstift en andere schoonheidsproducten te halen.

Doorreis

Sincero fair fashion is een internetwinkel, maar laat een 'offline event' als de Huishoudbeurs niet aan haar neus voorbijgaan.  Het bedrijf heeft een eigen kledinglijn van duurzaam en verantwoord textiel. De collectie is hip en betaalbaar.

 

Sincero staat voor de eerste keer op de huishoudbeurs. Volgens medeoprichter Gonny Jeths lopen de mensen op de huishoudbeurs niet echt warm voor hun aanbod. 'Ik denk dat het publiek bij duurzaam nog te sterk aan geitenwollensokken denkt.'

 

'Het kan er ook aan liggen dat we pal naast de milieuvriendelijke eieren staan. Wellicht is die combinatie niet zo goed. Mensen kijken wel maar daar blijft het ook bij. Oudere mensen kopen nog wel eens wat kinderkleding. Die tonen zich toch meer betrokken bij onze doelstellingen dan het overwegend jongere publiek dat ons bezoekt.'

 

'Over bezoekers hoeven we niet te klagen', vervolgt Gonny, 'maar die zijn toch vooral op doorreis naar die gigantische stand van Zeeman hiernaast. Kijk, daar koop je drie shirtjes voor hetzelfde geld waarvan je er bij ons één koopt.'

 

Dat beeld wordt snel bevestigd. Twee dames die zich met volle tassen uit de Zeeman'winkel' vechten, geven ruiterlijk toe 'dat ze hier voor de koopjes komen' en niet om verantwoord boodschappen te doen. Een andere vrouw zegt best duurzame producten te willen kopen zo lang de prijs aantrekkelijk is.

De huishoudbeurs in de Rai in Amsterdam duurt tot en met zondag 26 maart .

Goede Waar & Co, vereniging voor mens-, dier- en milieuvriendelijk consumeren, heeft een leuke test ontwikkeld om te ontdekken hoe bewust je consumeert.

Reacties