'Als iedereen de 17 doelen kent, dan lukt het ons'

30-09-2016
Door: Eva Salomon
Bron: OneWorld
Anne-Marie Rakhorst tijdens de lancering van de campagne '17 doelen die je deelt'.
Interview – 

Deze maand was de aftrap van de campagne ‘17 doelen die je deelt’, waarin kinderen de hoofdrol spelen. Initiatiefneemster Anne-Marie Rakhorst wil dat iedereen bekend wordt met de Sustainable Development Goals, zodat we samen actie kunnen ondernemen. Wie is Anne-Marie en waarom is ze zo betrokken bij deze 17 doelen?

17 doelen die je deelt

Eind 2015 stelden 193 lidstaten van de Verenigde Naties 17 doelen op voor een betere, veiligere en duurzamere toekomst: ‘17 Global Goals for Sustainable Development’. Deze doelen, beter bekend als de SDG's, behalen is een hele klus, zeker als niet iedereen weet wat ze precies inhouden. Daarom startte Anne-Marie Rakhorst de campagne ’17 doelen die je deelt’. Kinderen spelen de hoofdrol: in 17 filmpjes worden de werelddoelen vanuit de belevingswereld van een kind gepresenteerd, en delen zij hun oplossing. Sinds 15 september wordt er iedere werkdag een nieuw filmpje online geplaatst, dat door iedereen kan worden gedeeld. Daarmee wordt afgeteld naar de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober.

Anne-Marie Rakhorst werkt als duurzaam ondernemer samen met verschillende grote en kleine bedrijven. Zo is ze actief aandeelhouder bij NewFoss en The Meetplant, heeft ze diverse toezichthoudende functies en was ze oprichter van Search Ingenieursbureau (SGS). Ze denkt continu na over hoe bedrijven duurzamer te werk kunnen gaan. Wat ze echter belangrijker vindt dan nadenken, is actie ondernemen.

De doelen als uitgangspunt

De 17 duurzame ontwikkelingsdoelen, ook wel werelddoelen genoemd, vormen een belangrijk uitganspunt voor Anne-Maries werk. Zo is ze als voorzitter van de Raad van Toezicht betrokken bij de Human Cities Coalition. Dit is een samenwerking tussen bedrijven en de overheid om steden duurzaam te ontwikkelen en moet bijdragen aan werelddoel 11: duurzame, leefbare en veilige steden. “Dit initiatief richt zich vooral op achterstandswijken. We willen de levenskwaliteit van mensen in deze gebieden verbeteren.”

Anne-Marie Rakhorst

Ook wil ze met haar initiatief Duurzaamheid.nl het kleine bedrijfsleven stimuleren om Nederland met innovatieve oplossingen verder te verduurzamen. Op het platform vinden ondernemers van alles over ‘wie wat doet’ op het gebied van duurzaamheid. “Het is bedoeld om niet twee keer het wiel uit te vinden, maar ook om de grote hoeveelheid expertise in Nederland aan elkaar te verbinden”, legt Anne-Marie uit.

Nog voor de duurzame ontwikkelingsdoelen officieel ondertekend waren door de VN-lidstaten, ondertekende Anne-Marie het Nederlandse initiatief SDG Charter. Zo’n 90 bedrijven, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen spraken af om alles te doen om de doelen voor 2030 te behalen. “Ik heb het namens SGS gelijk ondertekend, omdat ik het ontzettend belangrijk vind.” Hierdoor kwam Anne-Marie voor het eerst in aanraking met de Sustainable Development Goals.

Iedereen betrekken

Ook buiten het bedrijfsleven wil Anne-Marie mensen betrekken bij de werelddoelen. Haar campagne ’17 doelen die je deelt’ is bedoeld om de bekendheid van de SDG’s in Nederland te vergroten. “Als iedereen weet wat er moet gebeuren, en iedereen doet mee, dan lukt het ons.”

Het is belangrijk dat iedereen weet hoe goed we dingen kunnen oplossen


Deze positieve instelling is kenmerkend voor Anne-Marie. “We zijn op verschillende onderdelen ontzettend succesvol, en dat weten we niet goed genoeg. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van het gat in de ozonlaag en zure regen.” Dit besef is volgens Anne-Marie belangrijk om de doelen voor 2030 te realiseren. “Het is belangrijk dat iedereen weet hoe goed we dingen kunnen oplossen.”

Luisteren naar kinderen

En dan bedoelt ze ook écht iedereen: wie dan ook, waar dan ook, groot of klein. En natuurlijk ook kinderen, die een hoofdrol spelen in de campagne. En dat heeft een reden. “Kinderen zijn onze toekomst. Dit is een goede oneliner, maar ook ontzettend belangrijk. Het is nuttig om kinderen te informeren, en tegelijkertijd naar ze te luisteren. Ze hebben echt een mening over deze onderwerpen en worden niet geremd door wat er niet kan, maar gaan uit van wat er wél kan”, aldus Anne-Marie.

Niké wenst in haar filmpje voor veilig drinkwater voor iedereen.


Ook kunnen kinderen zelf bijdragen aan de doelen, iedereen maakt namelijk deel uit van iets: werk, school, familie thuis. “Het is nu bijvoorbeeld een grote opgave om huizen energieneutraal te maken. Kinderen kunnen vragen stellen aan hun ouders: ‘In wat voor huis woon ik? Naar wat voor school ga ik?’ Als we kinderen kinderen bewust maken van de problematiek, stimuleren zij hun ouders weer om er meer mee bezig te zijn.”

Leren van elkaars voorbeelden

Tijdens de lancering van haar campagne in het Amsterdamse Westergastheater waren drie CEO’s van invloedrijke bedrijven te gast. Marjan van Loon van Shell Nederland, Jos Nijhuis van Schiphol Group en Ton Büchner van AkzoNobel. Ook deze bedrijven verdienen volgens haar wel eens een compliment: “Ten opzichte van andere landen is Nederland op vele vlakken erg succesvol. Dit soort bedrijven kan van elkaars voorbeelden leren.”

Er moet veel meer gedaan worden dan er nu gebeurt

Daarnaast vindt Anne-Marie het belangrijk om heel het bedrijfsleven te betrekken bij het behalen van de doelen, niet alleen de koplopers. “Zowel het bedrijfsleven als de steden, en de burgers, die moeten het doen. Als je kijkt naar de werelddoelen die binnen 15 jaar behaald moeten worden, dan moet er veel meer gedaan worden dan er nu gebeurt. Dat is een verantwoordelijkheid voor het bedrijfsleven, maar ook voor steden en individuele burgers. We staan voor een grote opgave, laten we dus gewoon gaan doen.”

Een still uit het filmpje van Fulco, die goede gezondheidszorg voor iedereen wil.

Eva Salomon

Eva Salomon is student Journalistiek aan de HU en redactiestagiair bij...

Lees meer van deze auteur >

Reacties