Geloofwaardigheid bedrijven groter bij openheid

02-12-2003
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

Het beste dat bedrijven zouden kunnen doen, zo blijkt uit het Amerikaanse onderzoek onder 56 niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), is bij mislukking toegeven dat beleid niet gelukt is, dat de resultaten slecht zijn of dat er problemen zijn. NGO’s willen dat bedrijven daar open en direct over zijn.

Het helpt ook als bedrijven zijn gecertificeerd, uitgebreid rapporteren over hun bevindingen en dat volgens bepaalde standaarden doen. Minder indruk maken case studies en onafhankelijk onderzoek, aldus het onderzoek, uitgevoerd door consultancy bedrijf Burson-Marsteller.

‘NGO’s en andere aandeelhouders en betrokkenen zijn eerder geneigd vooruitgang en succes te erkennen als bedrijven openhartig zijn over hun problemen en zelfs fouten,’ zegt Bennett Freeman van Burson-Marsteller.

Weinig vertrouwen

Onder de druk van maatschappelijke organisaties zijn bedrijven - behalve over hun economische prestaties - steeds meer gaan rapporteren over hun sociale en milieu-activiteiten. Vier op de vijf Amerikaanse niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) zeggen dan ook dat zij de rapportages ‘redelijk’ tot ‘zeer’ belangrijk vinden. Maar tegelijkertijd zegt slechts 44 procent niet te geloven wat er in de verslagen staat vermeld.

In de VS, maar ook in Europa en Nederland, is het sociale en ecologische gedrag van een bedrijf van invloed op het koopgedrag van consumenten en het vertrouwen in het bedrijfsleven. De maatschappelijke verontwaardiging over het topsalaris en de bonussen van Ahold-baas Anders Moberg werd direct gevoeld in de omzet van de Albert Heijn-winkels. Amerikaanse burger hebben weinig vertrouwen in het bedrijfsleven.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de reputatie van de CEO (chief executive officer, de baas van het bedrijf zeg maar) volgens de NGO’s zeer belangrijk is voor de reputatie van het bedrijf. De meeste organisaties gaan zelfs zo ver te beweren dat het de CEO’s zelf zijn die het geschade vertrouwen in het bedrijfsleven in de VS moeten herstellen.

Reacties