‘Gebruik hoge olieprijs om te investeren in duurzame bronnen’

14-09-2000
Door: OneWorld Redactie
Bron: doris

(Foto: Blokkades van vrachtwagenchauffeurs uit protest tegen hoge benzineprijzen, ANP).

Is de hoge olieprijs goed of slecht voor het milieu? De milieu-organisaties in Nederland hebben daar geen eensluidend antwoord op.

De stichting Natuur en Milieu stelt zich op het standpunt dat het milieu in ieder geval geen baat heeft bij een lage olieprijs. ‘Dat stimuleert het gebruik van die energieverspillende bronnen. Het drukt alternatieve energiebronnen uit de markt,’ zegt Marijke Brunt, woordvoerster van de stichting.

Natuur en Milieu zou graag zien dat oliemaatschappijen hun winsten herinvesteren in duurzame bronnen, gewonnen op basis van zon, wind en water.

Greenpeace ziet geen milieuvoordelen van een hoge olieprijs. ‘Aan de ene kant maakt dure, ‘viezere’ olie schone energie concurrender,’ beaamt Martijn Lodewijks van Greenpeace. ‘Dat is een voordeel.’

‘Daarentegen blijven grote investeringen in oliewinning mogelijk zolang de winst verkregen door de hoge olieprijs, hoogblijft. Shell heeft onlangs nog 5 miljard dollar geïnvesteerd in de exploitatie van olie het verre oosten in Rusland,’ aldus Lodewijks.

Accijns niet omlaag!
Lodewijks vindt dat je verder moet gaan dan de vraag of olie goed of slecht is voor het milieu. ‘De discussie gaat over de toekomst van de aarde.’ Door de opwarming daarvan en de klimaatsveranderingen moeten oliemaatschappijen en overheid veel meer doen aan investeringen in alternatieve energiebronnen.

Tot nu toe blijft de totale productie en consumptie van olie stijgen. De hoge olieprijs en de klimaatsveranderingen (als gevolg van onder andere de uitstoot van kooldioxide, red.) zijn redenen voor een radicale verandering, meent Greenpeace. ‘Grijp die kans aan om te investeren in schone energie!’.

De overheid zou zich daar harder voor moeten maken. Maar volgens de milieu-organisatie houdt de politiek zich nog louter bezig met ‘hap-snap-beleid’.

De accijns op benzine mag van de milieu-organisaties in ieder geval niet omlaag. Alleen, hoe verkoop je dat aan de vrachtwagenchauffeurs?

‘Je kunt met korte-termijn oplossingen komen om bepaalde sectoren in de samenleving te steunen,’ zegt Brunt van Natuur en Milieu. ‘Maar houdt het tijdelijk en geef direct aan wanneer je daarmee ophoudt.’

Greenpeace kan zich de woede van de vrachtwagenschauffeurs voorstellen, maar zegt dat de situatie niet erger is dan twintig jaar geleden. ‘Eigenlijk is het een luxe-probleem.’ En: ‘Als je kiest voor alternatieve energiebronnen, heb je ook niet elke keer te maken met die schaarste,’ aldus Lodewijks.

Overigens heeft de hoge olieprijs geen effect op de acties van Greenpeace. De milieu-organisaties dumpte maandag 600 liter ruwe olie voor de deur van de oliemaatschappij TotalFinaElf in Den Haag uit protest tegen de olievervuiling in Rusland.

Reacties