Van kopschap tot bio-punt in de supermarkt

Greenpeace wil dat supermarkten meer biologische etenswaren in de schappen zetten. “Het aanbod van biologische producten in de Nederlandse supermarkten is bedroevend laag.” Hoe zorgen we ervoor dat de consument eerder naar een biologisch product grijpt?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het eerste dat opvalt in een supermarkt, zijn de felgekleurde producten. Grote borden met ‘deze week 50% korting’ en aparte tafels met gevulde koeken in de bonus staan bij de broodafdeling. Voor het schap met biologische waren moet je nog een stukje verder lopen.

Koopgedrag

Ruim 150 vrijwilligers telden in augustus en september het aanbod van biologische producten in zeven verschillende supermarktenketens. Ongeveer 260 vestigingen zijn in het onderzoek opgenomen. Dirk van der Broek heeft de meeste biologische producten op de groenteafdeling en Albert Heijn heeft het breedste assortiment. Maar hoe worden de biologische etenswaren precies aangeboden in de supermarkten zelf? En kan het koopgedrag van de consument worden beïnvloed?

Jules Brouwer, student gedrags- en consumentenwetenschappen aan de Universiteit van Wageningen, denkt dat de presentatie van biologische producten in supermarkten verbeterd kan worden. “Wanneer je als consument door een winkel loopt, valt biologisch voedsel te weinig op. De kracht van een goede methode om een product het beste te presenteren, heet ‘stopping power’. Je trekt de aandacht van de consument zodat hij stopt bij het product.”

Deze stap is volgens Brouwer het belangrijkst. “Vervolgens moet je de consument overtuigen dat dit een goed product is.” Dat kan op verschillende manieren: “Je gaat inspelen op de gevoelens van de klant.”

Biodiversiteit onder druk

De afgelopen 27 jaar is liefst 75 procent van de insecten verdwenen. Niet alleen insecten, ook vogels en andere dieren hebben het moeilijk. Bestrijdingsmiddelen, vermesting en akkers zonder nestelplekken of bloemen maken het leven voor planten en dieren onmogelijk. ‘De biodiversiteit in Europa staat zwaar onder druk’, staat in het rapport van Greenpeace. “Het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de teelt van aardappels, groenten en fruit zorgt voor veel milieuverarming”, vertelt Herman van Bekkem, landbouwexpert bij Greenpeace.

“We hebben vorig jaar afspraken gemaakt over verduurzaming van aardappels, groenten en fruit met Jumbo. Ze hebben toegezegd om de bio-verkoop te laten verdubbelen en waar mogelijk te verdriedubbelen voor 2020.” Albert Heijn heeft vergelijkbare afspraken gemaakt met de stichting Natuur en Milieu en ook supermarkten zoals Aldi en Lidl zijn ermee bezig. “Het gaat alleen zo bedroevend langzaam. De verkoop van biologische producten groeit wel, maar te langzaam.”

Wel hebben steeds meer producten een Milieukeur. Dit houdt in dat er zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Als supermarkten producten met dit keurmerk omarmen, vermindert het bestrijdingsmiddelengebruik al met de helft, volgens onderzoek van adviesbureau CLM uit 2016. “Greenpeace hecht er groot belang aan dat Milieukeur gevaarlijke bestrijdingsmiddelen verbiedt en het totale gifgebruik terugbrengt. Dat is hard nodig.”

Opvallen

Als biologische koffie groen zou zijn, zou dat extra opvallen naast een rood pak Perla koffie

Wil Greenpeace zich ermee bemoeien hoe de consument zijn boodschappenmandje vult? Nee, zegt Greenpeace, maar de supermarkten hebben daar wel grote invloed op. “Supermarkten kunnen biologische etenswaren beter aanprijzen bij de klanten en de noodzaak ervan beter over het voetlicht brengen.”

Bij Albert Heijn is meestal duidelijk te zien welke producten biologisch zijn: ze zijn vaak groen gekleurd. Zo springt het product ertussen uit. Groen staat immers voor ecologisch en milieuvriendelijk. “Als biologische koffie bijvoorbeeld groen zou zijn, zou dat extra opvallen naast een rood pak Perla koffie”, zegt Jules Brouwer. Volgens hem kunnen producten daarnaast extra opvallend worden gemaakt door ‘banners’ (vlaggetjes) bij de schappen te plaatsen.

“Mensen die geïnteresseerd zijn in biologische producten, lopen wel naar het aparte schap. Maar om ook andere consumenten te bereiken, kun je deze producten het beste tussen de andere zetten.” Brouwer voegt eraan toe dat het product dan wel extra moet opvallen. “Biologische etenswaren passen niet altijd binnen het budget. Maar als de prijs niet heel veel verschilt en je er een goed verhaal bij hebt, denk ik dat mensen het eerder kopen.”

“Groene producten kunnen ook vaker bij de kopschappen, de mini-eilandjes waar de actiewaren op staan, worden geplaatst. Zo creëer je een bio-punt. Ze hebben dat nu soms in de Albert Heijn, maar ik heb het idee dat het niet altijd goed te vinden is. Het lijkt wel een beetje verstopt.”

Er moet meer vaart achter de verandering naar ecologische landbouw

Eisen

Om de overgang naar een ecologische landbouw te ondersteunen, stelt Greenpeace zes eisen. Hierin staat onder andere dat supermarkten bestrijdingsmiddelen moeten uitbannen, moeten overgaan naar ecologische landbouw en boeren moeten helpen om te verduurzamen. Verder controleert Greenpeace of supermarkten zich aan de eerder gemaakte afspraken houden. Al met al zetten de supermarkten stapjes in de goede richting, maar de urgentie van de biodiversiteitscrisis vraagt om meer vaart achter de verandering naar ecologische landbouw.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons