Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Wei-yu Hung

Weiyu Hung portret credits Laura den Breejen, Eve Dijkema, en Scott van Kampen Wieling

“Als het op mode aankomt willen we altijd iets nieuws – dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor ons besef van cultuur. Juist oude tradities hebben enorm veel te bieden aan design, zoals  patronen en kleurcombinaties.” De kruising tussen duurzaamheid en cultuur staat centraal in het werk van Wei-Yu Hung. Hij haalde zijn master Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten ARTez.

“Het probleem met fast fashion is dat de connectie verloren gaat tussen de plaats waar de textiel van kleding wordt gemaakt, en de mensen die het dragen. De historie van Taiwan, waar ik ben opgegroeid, heeft zoveel culturen gekend dat er niet één culturele traditie is.” Daarom werkt Wei-Yu Hung voor zijn nieuwe collectie met Nederlandse textielmakers en gebruikt hij Taiwanees tapa-handwerk: een gedecoreerde papierachtige stof, gemaakt van de schors van de moerbeiboom. Eerder werkte hij met een Taiwanees bedrijf dat textiel maakt van gerecyclede plastic flessen en koffieresten. “Het is namelijk een plicht van ontwerpers om niet alleen iets moois te maken, maar ook de problemen in
de industrie aan te pakken.”

Sharita Karsten

Sharita Karsten portret credits Laura den Breejen, Eve Dijkema, en Scott van Kampen Wieling – kopie

Achter elk kledingstuk schuilt een verhaal, aan de designer de taak om dit verhaal te vertellen. Pas dan zullen consumenten bewustere modekeuzes maken, vindt Sharita Karsten. “Ik vind het belangrijk dat mensen weten welke personen, materialen en handelingen nodig zijn voor dat ene simpele kledingstuk.” Ze wil consumenten aansporen minder kleding te kopen, minder weg te gooien en alleen items te kopen die op een eerlijke en duurzame wijze zijn geproduceerd.

Sharita Karsten 3credits Laura den Breejen, Eve Dijkema, en Scott van Kampen Wieling
Collectie Sharita Karsten.

Haar afstudeercollectie Not Made On Mars voor de Willem de Kooning Academie, was een statement over het land van herkomst van de kleren die we dragen. En in haar nieuwe collectie voor de Future Fashion Show maakt Karsten gebruik van milieuvriendelijke materialen, afval en oude kleding. Ze liet zich inspireren door hoe oorspronkelijke bewoners, waar ook ter wereld, zich kleden in materialen die zij in hun directe leefomgeving vinden. “Deze collectie is een voorbeeld van hoe de westerse kledingkast eruit zou zien als wij dat ook zouden doen.”

Tim Dekkers

Tim Dekkers portret credits Laura den Breejen, Eve Dijkema, en Scott van Kampen Wieling

Hij voelde zich soms ‘overspoeld’ door het thema duurzaamheid tijdens zijn opleiding Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. “Er wordt tegenwoordig van jonge ontwerpers verwacht dat ze zich daarmee bezighouden – in principe is dat goed, maar ik wil ook de vrijheid om eerst mijzelf te ontdekken.”

Tim Dekkers 2 credits Laura den Breejen, Eve Dijkema, en Scott van Kampen Wieling
Collectie Tim Dekkers.

En tóch haalt hij inspiratie uit het thema. “De natuur brengt vormen, structuren en kleuren voort die wij als mens niet kunnen verzinnen of maken. Daarom vind ik het belangrijk de natuur te respecteren, en te streven naar een systeem waarbij we de natuur sparen. In mijn werk vertaalt zich dat in het gebruik van ruwe materialen uit de natuur, die zo puur mogelijk geproduceerd worden. Ik laat me leiden door wat het materiaal wel of niet kan.”

Dekkers kiest in zijn nieuwe collectie voor varens, schors, ongebleekt katoen en pepe cones, hout- en plantenwortels. Door de materialen in hun puurste vorm te gebruiken, wil hij de ‘ruwe’ schoonheid van de natuur laten zien.

Deze drie ontwerpers tonen hun collecties tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week, die loopt van 4 t/m 13 oktober.

 

accessory-bobbin-close-up-355148

Deel van Dossier

Fair fashion

De kledingindustrie heeft een grote impact op mens én milieu. Waar gaat het mis?

vintage-stuk-afbeelding

De illusie van tweedehands

Is tweedehands kleding een goed alternatief voor fast fashion?

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
OW_logo_nieuw_RGB

OneWorld

Profielpagina