Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Ook al zijn er al ontzettend veel modellenbureaus in Nederland, Robbie Baauw besloot anderhalf jaar geleden samen met Wietske Norbart The Movement op te zetten. Het modellenbestand van het Amsterdamse bureau is heel divers. “Een aantal modellen van ons zijn te klein of te vol voor de eisen die de mode-industrie stelt. Maar wij geloven dat elk model die wij aannemen bij ons kan werken, ook al passen ze niet in het ideaalbeeld.” En het bureau boekt nu internationaal succes.

Schoonheden

Volgens Baauw krijgen modellen die van de ‘modellenstandaard’ afwijken zelden de kans zich te bewijzen als potentieel model. “We hebben iemand van 1,72 meter en iemand met heupmaat 104 centimeter in ons bestand. Volgens de normen van de industrie vallen ze buiten de standaard van schoonheid, terwijl ze allebei echte beauty’s zijn.”

Vier jaar geleden begonnen Baauw en Norbart The Amazing Agency, een evenementenbureau met artiesten. “We kregen gaandeweg meer aanvragen voor modellenklussen. Should we start an agency? Dat werd toen de vraag.” In eerste instantie wilde het duo hier niet aan beginnen. “We hebben allebei ervaring in de modewereld en vinden de industrie beperkend en kortzichtig. We wilden niet meedoen aan iets dat zo nauw voorschrijft wat schoonheid is.”

Internationale fans

Toch liet het idee ze niet los. “We dachten na wat we konden veranderen en wilden het toch proberen.” Met hun bureau willen ze het schoonheidsideaal verbreden. “We proberen echt verschil te maken met onze modellen. We zetten iemand zo neer, dat hij of zij opvalt tussen de anderen, ook al hebben ze bijvoorbeeld niet de juiste lengte.” Zo hebben de modellen bijvoorbeeld een bijzonder kapsel of dragen ze opvallende outfits naar castings. En het werkt: zo heeft model Jill niet de ‘juiste’ maten, maar heeft ze toch een mooie klus voor H&M in de wacht gesleept. “Vooral casting directors uit het buitenland zijn fan van ons bureau. Onze meiden hebben ook boekingen voor Gucci en Dolce & Gabbana, echt the real deal.”

AMAZINGARTISTS_8-kopie
Model Jill Beeld door: the movement models

Bureau met ethiek

Het schoonheidsideaal is op dit moment minder eenduidig. “Voor het eerst lopen de idealen in de mode en in de maatschappij uiteen. De maatschappij houdt op dit moment meer van ronde vormen en slanke tailles. Mode houdt van editorial meiden die je ziet in tijdschriften; superslanke, knappe meiden met een opvallend gebit bijvoorbeeld.” Die divergerende idealen hebben effect op de mode-industrie. “Ik denk dat curvy modellen vaker zullen voorkomen het komende jaar, daar is zeker een markt voor.”

Volgens Baauw zijn mensen in de mode niet zo authentiek als ze zelf wel denken. “Als een beroemd merk een specifiek model kiest, dan willen andere castingdirectors haar ineens ook allemaal. Eigenlijk kopiëren ze elkaars gedrag. But we do not.” Het Amsterdamse bureau heeft inmiddels de ambitie om groter te worden. “We willen graag divisies krijgen in het buitenland. Als we zo blijven groeien als nu, lukt het wel om een dominante positie te krijgen in de industrie. We hopen dat modellen dan eerder voor ons kiezen, omdat wij een bureau zijn dat wel ethisch werkt, en meer wil dan alleen producten verkopen.”

“Met de juiste strategie kun je makkelijk een monopoliepositie verwerven. Als je een model bent, ben je nothing on set. Als je een model en activist bent heb je meer invloed. Zoals Brits model Adwoa Aboah, oprichter van feministisch platform Gurls Talk. Het schoonheidsideaal is op dit moment minder eenduidig. “Voor het eerst lopen de idealen in de mode en in de maatschappij uiteen. De maatschappij houdt op dit moment meer van ronde vormen en slanke tailles. Mode houdt van editorial meiden die je ziet in tijdschriften; superslanke, knappe meiden met een opvallend gebit bijvoorbeeld.” Die divergerende idealen hebben effect op de mode-industrie. “Ik denk dat curvy modellen vaker zullen voorkomen het komende jaar, daar is zeker een markt voor.” . Dit soort modellen willen we stimuleren en bij elkaar brengen.”

AF.LEROY2-kopie
Beeld door: the movement models

Tegengeluid

De modellen van The Movement doen soms klussen waar het bureau niet helemaal achter staat. “Ik ben vegetariër en ik zou zelf geen klussen willen doen voor bont. Maar als een model daar wel een optie voor kan krijgen, verbieden wij dit niet. Het is hun keus; wij zijn een managementbureau, niet iemands baas.”

The Movement vertegenwoordigt liever geen mannen of vrouwen die dolgraag model willen worden. “We hebben liever modellen die anders tegen de industrie aankijken en die het werk niet verheerlijken. Modellen van ons kunnen zich wel eens onzeker voelen omdat ze bijvoorbeeld tussen andere modellen de ‘grootste’ zijn op de casting. Wij steunen ze dan altijd enorm, en benadrukken dat zij juist het tegengeluid vormen. Als je niet met de spelletjes uit de mode-industrie meespeelt, verlies je ook niks. Elk tegengeluid wordt wel ergens gehoord. Als we allemaal zwijgen en stilletjes meedoen, komen we nooit verder.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
bewl3-0735

Jacolijn Groesbeek

Jacolijn (1997) studeert journalistiek en heeft een passie voor schrijven en fotografie. Onderwerpen als mode, mensenrechten en …
Profielpagina