‘Fabrikanten sportkleding nauwelijks socialer’

24-05-2006
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

'In 2004 heeft de Fair Play Alliance - met Oxfam Novib, de Schone Klerencampagne en de Internationale vakbonden - de industrie uitgedaagd de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Maar helaas is er weinig verbeterd. Het recht om vakbonden op te richten is cruciaal om grote veranderingen op de werkvloer te bereiken, maar veel sportmerken willen daar niet aan', zegt Adrie Papma van Oxfam Novib.

Oxfam Novib publiceerde woensdag, in de aanloop naar het WK voetbal in juni, een rapport over de situatie van werknemers in de sportkledingindustrie. Daaruit blijkt dat werknemers weinig verdienen en soms van de ene dag op de andere hun baan kwijt raken.

De arbeiders die de Adidas-schoenen maken waarvoor voetballer Arjen Robben reclame maakt, verdienen volgens Oxfam Novib 39 eurocent per uur. De schoenen kosten gemiddeld 350 euro. 'Het is niet onredelijk om te verwachten dat de arbeiders die de producten maken, genoeg verdienen om in de basisbehoeften van hun gezin te kunnen voorzien', stelt het rapport.

Uit het rapport blijkt wel dat de meeste sportmerken veel meer aandacht hebben voor de arbeidsomstandigheden bij hun toeleveranciers dan tien jaar geleden. Op het gebied van veiligheid en arbeidstijden is er veel verbeterd. Ook hebben de grote merken veel geïnvesteerd in hun beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

 FILA in de fout

Oxfam Novib heeft 12 sportmerken een aantal jaar gevolgd. De grootste misstap constateerde de organisatie bij FILA, een merk dat vooral in de tenniswereld groot is. Een FILA-schoenenfabriek in Indonesië sloot plotseling zijn deuren en zette alle 3500 werknemers op straat. Een jaar later had nog niemand compensatie ontvangen. FILA hulde zich in stilzwijgen.

Oxfam Novib is van mening dat Reebok het meest heeft gedaan om de rechten van werknemers in de sportkledingindustrie te steunen. Andere grote merken als Nike, Adidas, Puma en Asics  voerden 'enige verbeteringen door'.

Reacties