Empowered door voetbal en voeding

07-03-2017 Bron: OneWorld
Meisjes krijgen training over water. De blauwe en rode kegels bootsen vervuild water na. De meisjes moeten de bal naar een ander meisje schoppen. Raken ze een kegel, dan moeten ze benoemen wat er gebeurt als je vervuilt water drinkt. Foto: Christine Nyaga


Veel meisjes in Kenia hebben geen idee welke voedingsstoffen ze binnen moeten krijgen, terwijl dit juist voor hen heel belangrijk is. Hoe kunnen deze meisjes toch empowered worden? In het kader van Internationale Wereldvrouwendag vandaag, spreken we twee trainsters die betrokken zijn bij het project AIM for One Goal. Martha Karimi is een van de Keniaanse WorldCoaches en speelster van het Keniaans nationaal vrouwenteam, en Christine Nyaga is nutritionist bij GAIN.
Interview – 

Christine: “AIM for One Goal is een pilot, dus er wordt gekeken of de aanpak werkt. Het project draait op twee plekken in Kenia: in Kilifi en in Kisumu, en heeft als doel het voedingspatroon van adolescente schoolmeisjes te verbeteren. Het project is begonnen in juli 2016 en loopt door tot juni 2017 en is een samenwerking van GAIN en KNVB WorldCoaches. De meisjes leren de basisvaardigheden van voetbal en leren over sociale kwesties als gender, water, hygiene en voeding. Over voeding leren zij bijvoorbeeld welke voedselgroepen er zijn en welke voedingsstoffen belangrijk voor hen zijn.”

AIM for One Goal AIM for One Goal is een programma dat is opgezet door GAIN en KNVB WorldCoaches. Meisjes leren niet alleen voetballen, maar leren ook over goede voeding. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het bestaande WorldCoaches-programma. Ruim 500 meisjes ontvangen de trainingen en 28 coaches zijn bij het project betrokken.

Waarom is het belangrijk om juist te focussen op de voeding van adolescente meisjes in Kenia?

Martha: “De meisjes in de trainingsgroepen hebben verschillende achtergronden en weten niet veel over voeding. Alleen de rijke mensen weten daar iets over. We leren de meisjes over voeding en dieeten, wat met name heel belangrijk is voor adolescente meisjes. Als ze bijvoorbeeld menstrueren, moeten ze weten dat ze extra ijzer binnen moeten krijgen en goed moeten eten.”

Christine: “Er wordt gekeken naar de belangrijkste kwesties die spelen rondom meisjes. Dit zijn bijvoorbeeld kwesties over seksualiteit en educatie. Meisjes hebben het recht op de juiste informatie en op goede voeding. Dit is met name tijdens de menstruatie belangrijk.”

GAIN GAIN (Global Alliance for Improved Nutrition) is een internationale organisatie die in 2002 is opgericht door de Verenigde Naties met als doel het voorkomen van menselijk lijden veroorzaakt door ondervoeding.

Is het gebruikelijk dat meisjes voetballen in Kenia?

Martha: “Niet iedereen in Kenia vindt het goed dat meisjes ook voetballen, omdat het een door mannen gedomineerde sport is. Toch wordt het steeds meer een gewoonte. Als vrouwelijke coach ben ik een rolmodel hierin en kan ik meisjes inspireren.”

Waarom trainen jullie geen jongens?

Martha: “Ik train ook jongens, maar ik vind het extra leuk om meisjes te trainen omdat het speciaal is en ik hen kan inspireren. De meisjes zien mij echt als een rolmodel en vinden het leuk om actief met elkaar bezig te zijn.”

Christine: “Ook jongens willen deelnemen aan het programma, maar we focussen juist op adolescente meisjes omdat zij een extra behoefte hebben aan goede voeding vanwege hun menstruatie. Ook zijn zij de toekomstige moeders. Als zij weten welke voeding belangrijk is om binnen te krijgen, kunnen ze dat later weer aan hun kinderen doorgeven.”

WorldCoachesSinds 1997 is de voetbalbond KNVB actief in het opleiden van voetbalcoaches in ontwikkelingslanden. Zij worden zo geschoold dat zij in staat zijn hun kennis lokaal over te dragen aan toekomstige WorldCoaches. Van gymleraar tot voormalig profvoetballer, man of vrouw: in principe kan iedereen WorldCoach worden.

Hoe worden voetbal en voeding gecombineerd tijdens de trainingen?

Martha: “We praten veel met de meisjes over voeding en proberen op een competitieve manier de meisjes bewust te maken dat goede voeding belangrijk is. Zo doen we weleens een spel met gekleurde ballen die bepaald eten voorstellen. De meisjes moeten de ballen verzamelen en op een zogenaamd bord leggen. Vervolgens ga ik met hen in gesprek over de vraag wat er op hun bord ligt en wat er nog mist, zoals bijvoorbeeld eiwitten.”

Christine: “We maken de lessen leuk en leren de meisjes basisvaardigheden in voetbal. De meisjes krijgen kennis aangeboden over een gebalanceerd dieet. Vaak krijgen meisjes obesitas omdat ze niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarom leren ze ook dat ze eiwitten, mineralen en vitamines nodig hebben.”

“Als meisjes menstrueren, moeten ze weten dat ze extra ijzer binnen moeten krijgen”

Wat maakt deze combinatie succesvol?

Martha: “De aanpak van het project past echt bij de meisjes omdat ze er veel van leren en het leuk vinden. Vaak stel ik vragen aan hen en geven zij antwoorden. Ook daarin willen ze de competitie met elkaar aangaan en goed hun best doen. Sommige meisjes zijn verlegen, maar tijdens de spellen komen ze helemaal tot bloei.”

Christine: “Tijdens de ontwerpfase van het project is goed nagedacht over de vorm. Er is gezocht naar een activiteit die meisjes leuk vinden om hen op die manier tot het project aan te trekken. De meisjes houden van voetbal en dus is er voor deze aanpak gekozen.”

Hoe reageren de meisjes op de trainingen?

Martha: “We krijgen positieve feedback van de meisjes omdat ze het leuk vinden om op een actieve manier te leren. De meisjes kunnen echter niet voetballen als ze honger hebben. Het is daarom belangrijk dat ze voor de training goed kunnen eten.

Christine: “De meisjes zijn heel geïnteresseerd in voeding en vinden het leren met elkaar als groep ook heel leuk.”

“Het is belangrijk om de meisjes iets te leren op een manier die bij hen past”

 

Op welke manier worden de meisjes empowered door de trainingen?

Martha: “Door de trainingen leren meisjes dat goede voeding belangrijk is en zijn ze sportief bezig. Hierdoor zijn de meisjes gezonder en krijgen ze meer zelfvertrouwen waardoor het makkelijker is om later verder te leren en een baan te krijgen.”

Christine: “Als we kijken naar de meisjes die de trainingen krijgen, zien we dat ze meer kennis hebben over voeding. Hopelijk geven ze deze kennis ook door aan hun families, zodat er meer mensen met het project bereikt worden. Ook hebben de meisjes door het project de mogelijkheid om verder te gaan met leren en kunnen ze bijvoorbeeld naar de middelbare school.”


Martha

Wat leer je zelf van het project?

Martha: “Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik WorldCoach van de meisjes ben, ik voel me een ambassadeur. Het levert me ervaring op in leiderschap en ik vind het heel leuk om mijn creativiteit te kunnen delen met de meisjes.”

Christine: “Ik heb vooral geleerd dat het belangrijk is om de meisjes iets te leren op een manier die bij hen past en die zij leuk vinden. Als het hen interesseert, willen ze ook meedoen.”

Christine
Christine

Zijn er moeilijkheden in het project?

Martha: “Soms moeten de meisjes ver lopen om bij het project te komen en is het moeilijk om schoon water te krijgen. Men kookt het water dan niet omdat het dan minder wordt en men in kwantiteit en niet in kwaliteit denkt. Om gezond voedsel binnen te krijgen is echter wel water nodig om te koken. Ook hebben de meisjes water nodig om energie te krijgen.”

Hoe zie je de toekomst van het project voor je?

Martha: “De pilot is opgezet om mogelijkheden voor de meisjes te creeëren. Ze zijn empowered en weten welk voedsel gezond is. Het competitie-element in het project inspireert de meisjes om voor het volgende niveau te gaan. Het lijkt mij heel mooi om beide locaties in één centrum te organiseren zodat we kunnen leren van elkaars ervaringen en kwaliteiten.”

Christine: “Ik geloof dat er genoeg kans voor dit project is om door te gaan na de pilot. De meisjes nemen heel snel de informatie op en leren dus snel. Ik zie ernaar uit om meer meisjes te bereiken met het project.”

Jantine ter Beek-Brandemann

Jantine ter Beek-Brandemann is afstudeerstagiaire bij OneWorld en student...

Lees meer van deze auteur >

Reacties