El Salvador: ‘Lage koffieprijs even rampzalig als aardbeving’

18-01-2001
Door: OneWorld Redactie
Bron: onzeWereld

Bolscher verwees naar het feit dat de grootste koffieverkoper in Nederland, Douwe Egberts, woensdag de prijs in de winkel met twee dubbeltjes ging verlagen.

‘Gezien de huidige wereldmarktprijzen lijkt dat redelijk, maar eigenlijk is het van de zotte. Die twee dubbeltjes zouden gebruikt moeten worden om boeren beter te betalen. Voor ons betekenen die twee dubbeltjes niets, voor boeren in landen als El Salvador echter heel veel.’

Max Havelaar en andere Fair Trade-organisaties betalen de producenten een minimale bodemprijs. Die is gebaseerd op wat boeren minimaal nodig hebben om te kunnen produceren en rond te komen.

Bolscher: ‘Voor Arabica-koffie is die minimale bodemprijs 1,26 dollar per pound (454 gram), de wereldmarkt betaalt nu slechts 0,65 dollar. Voor Robusta-koffie is dat 1,10 per pound, terwijl de markt 0,3 dollar betaalt.’

‘Voor cacao hetzelfde liedje: nodig is 1750 dollar per ton, betaald wordt 820 dollar.’ Ook voor grondstoffen als sinaasappels, bananen, thee en honing wordt volgens Bolscher slechts tussen 25 en 50 procent van de bodemprijs betaald.

Bolscher legde de link met de aardbeving in El Salvador, die al aan 500 mensen het leven kostte. Duizenden mensen zijn nog vermist. ‘Bij dit soort rampen gaat het al snel over doden en vermisten. Er is ook een andere kant van de medaille.’

Rijkdom elite verbonden met koffiehandel
Bolscher: ‘El Salvador is voor zeker 40 procent van alle export afhankelijk van koffie. Het gemiddeld inkomen per hoofd van elke Salvadoraan is 4000 gulden per jaar, in Nederland is dat tien maal zoveel. Maar de rijkste 100 Salvadoranen bezitten evenveel als de armste helft van het land, zo’n 3 miljoen mensen. De rijkdom van deze elite is voor een groot deel verbonden met de koffiehandel.’

Bolscher citeerde een Salvadoraan: ‘De ramp is wellicht het werk van god, daar kunnen we niets aan doen. Maar de doden zijn veelal veroorzaakt door de slechte gebouwen, door armoede en hebzucht. Deze structurele armoede is in het land veroorzaakt door een onrechtvaardige koffiehandel.’

Volgens Bolscher onderstreept de huidige wereldmarkt de noodzaak voor ‘eerlijke handel’ alleen maar. De verkoop van dergelijke producten in Nederland is echter al een tijdje stabiel. Max Havelaar lanceert daarom eind deze maand een nieuwe en grootschalige televisie- en radiocampagne.

Het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking maakte voor de publiciteits- en marketingcampagne voor komende drie jaar zes miljoen gulden vrij.

Een onderzoek toonde aan dat veel mensen Max Havelaar-producten wel kennen en sympathiek vinden, maar ze in de supermarkt ‘vergeten’. De organisatie hoopt via een campagne die is gericht op ‘lekker, modern en past bij mij’ een nieuwe groep kopers aan te boren.

Het motto is ‘Max Havelaar-producten zijn er niet alleen voor heilige boontjes of wereldverbeteraars’.

Website Max Havelaar
Website Fair Trade

Reacties