Eerlijke handel in zwaar weer door crisis

17-02-2009
Door: Diego Cevallos
Bron: IPS

De 1,4 miljoen kleine producenten die in het fairtradecircuit meedraaien, leven in de ontwikkelingslanden. De belangrijkste afzetmarkten voor hun bananen, koffie, thee, cacao, suiker en bloemen zijn de rijke landen, en daar beginnen veel klanten de buikriem aan te halen.

Wanhoop
"Overal heerst wanhoop en een noodsituatie", zegt Eduardo Rojo, de directeur van de Mexicaanse koepel Comercio Justo. "Invloed op de prijzen is er nog niet, maar de onderhandelingen om ze vast te leggen worden almaar moeilijker." Producenten in het circuit kunnen rekenen op prijs- en afzetgaranties, maar de vrees bestaat dat die niet alle nadelige effecten kunnen opvangen.

fairtrade 2Ook Rubén Ravera, de woordvoerder van het Argentijnse Netwerk voor Eerlijke Handel, ziet het somber in. Hij acht het waarschijnlijk dat "de overtuiging van de kopers van producten uit eerlijke handel door de crisis afneemt". Eerlijke handel probeert producenten een rechtvaardig loon en goede arbeidsvoorwaarden te bieden. Daarom kosten veel producten meer, al houdt het ontbreken van de tussenhandel de verschillen beperkt. Maar in tijden van crisis gaan sommige klanten toch meer op de prijzen letten.

Einde aan de groei
Er lijkt een einde te komen aan de snelle groei van de sector de voorbije jaren. Wereldwijd boekte de eerlijke handel in 2007 een verkoopcijfer van 2,9 miljard dollar. Dat is het dubbele van 2005, zegt Fair Trade Labelling Organizations International (FLO), de koepel van instanties die keurmerken uitreiken voor eerlijke handel. Voor 2008 zijn er nog geen definitieve cijfers.
Maar Gabriela Frers, de directeur Latijns-Amerika van de Wereldorganisatie voor Eerlijke Handel, zegt dat sommige netwerken die naar Europa en Noord-Amerika exporteren, vorig jaar hun omzet al met vijf procent zagen teruglopen.

Hoop
Niet iedereen in de sector ziet de toekomst even somber in. In landen als Argentinië en Brazilië is de binnenlandse verkoop veel belangrijker. Volgens Rosemary Gomes, de voorzitter van het netwerk Faces do Brasil lijdt de export onder de crisis, maar niet de binnenlandse verkoop.

fairtrade 3Sommige Braziliaanse experts geloven dat de crisis producenten uit de sector van de eerlijke handel kan aanzetten meer werk te maken van diversificatie en op zoek te gaan naar bijkomende afzetmarkten in het Zuiden. Ze krijgen daarbij overigens hulp van hun partners in de rijke landen. Vooraf vastgelegde prijzen en de voorfinanciering van aankopen geven producenten volgens het fairtrade systeem ook een voorsprong ten opzicht van hun concurrenten in de reguliere handel.

Volgens Frers gaat 64 procent van de Latijns-Amerikaanse verkoop van de fairtrade producten naar het buitenland, en vooral dan naar de VS, Canada en de grote Europese landen. In Mexico, waar ongeveer 50.000 gezinnen van eerlijke handel leven, gaat zelfs meer dan 80 procent van de productie naar de rijke landen. Volgens Rojo, de directeur van de Mexicaanse koepel Comercio Justo, wordt er dan ook druk gezocht naar oplossingen voor de verwachte problemen.

Reacties