Eenmansactie om millenniumdoelen aan de man te brengen

22-04-2005
Door: Marjolein Ekkelboom
Bron: OneWorld

De Verenigde Naties spraken in 2000 af dat in 2015 onder meer de armoede is gehalveerd, alle kinderen naar school gaan en de aids-epidemie onder controle is. Wereldwijd zijn er talloze initiatieven om deze millenniumdoelen te halen.

In Nederland weten desondanks maar weinigen wat er wordt bedoeld met de millenniumdoelstellingen. Om mensen op de hoogte te brengen moet je ze direct aanspreken, vindt Spaas; de straat op dus.

Tot de politie komt

De zon schijnt en er lopen veel toeristen op de Dam als Spaas vrijdag samen met zes vrienden zijn borden neerzet met daarop alle millenniumdoelstellingen. Enthousiast benadert hij een schoolklas Oostenrijkse kinderen die op excursie zijn in Amsterdam. Een van de jongens reageert met een kort 'je verspilt mijn tijd'. Zijn klasgenoten hebben meer interesse en luisteren naar het verhaal.

Daarna praat Spaas met een groep Duitse toeristen over de millenniumdoelen en over vrijheid en vrede en de betekenis van het monument op de Dam. Een klas 13-jarigen uit Alkmaar luistert geboeid. Dan wordt Spaas door de politie gesommeerd zijn borden weg te halen.

'Ik merkte in mijn werk dat heel veel mensen niet op de hoogte zijn van de Millenniumdoelstellingen', vertelt Spaas. Zijn werkgever Fair Ventures zet zich in voor armoedebestrijding door publiek-private samenwerking.

'Ik kom vaak bij bedrijven en op ministeries als Buitenlandse Zaken en Economische Zaken en zelfs daar waren de doelstellingen vaak niet bekend, en waren ze zeker niet aan de orde bij het beleid. Als het bedrijfsleven en de politiek niet op de hoogte zijn, hoe moet het dan bij de burgers zijn?'

'Ik wil mensen vertellen wat de doelstellingen zijn en waar ze voor staan. Zodat zij er iets mee kunnen, een mening vormen. 2005 is een belangrijk jaar. In september is het vijf jaar geleden dat 189 landen waaronder Nederland de millenniumverklaring ondertekenden en er is nauwelijks iets over bekendgemaakt in de afgelopen vijf jaar. Dat moet veranderen.'

Megabelofte

Spaas is er van overtuigd dat mensen wel geïnteresseerd zijn. 'Het gaat over onderwerpen die iedereen aanspreken. Zoals honger, armoede en vrijheid. Niemand zal zeggen dat er niets aan gedaan hoeft te worden, alleen de kennis en daarmee het enthousiasme ontbreken.'

'Vijf jaar geleden is er een megabelofte gedaan. Als we ons aan die belofte willen houden dan moeten we gaan samenwerken. Maar er gebeurt helemaal niets. Om mensen te bereiken moet er een grote marketingcampagne op worden losgelaten. Er moeten supporters komen die de politiek, het bedrijfsleven en alle maatschappelijke organisaties volgen en aansporen om de beloftes in te lossen. Of regeringsleiders de doelen gaan behalen hangt af van de steun die ze krijgen vanuit de samenleving.'

Duitse toeristen1

Marcel Spaas praat over vrijheid

Fair Ventures

Maak het waar!

Video-oproep millenniumdoelen (Engels)

Millennium Campaign

Reacties