Thema’s Water Battle

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Waarom zijn dit belangrijke thema’s? Bekijk hierboven de filmpjes.

Water Footprint Fashion
De watervoetafdruk van een katoenen t-shirt is ongeveer 2700 liter water – daarin zit bijvoorbeeld het water dat nodig is om de grondstof katoen te verbouwen, de watervervuiling door pesticiden en het water voor het verven en wassen van  de stoffen. In Dhaka Bangladesh, zakt het grondwaterpeil ruim twee meter per jaar als gevolg van de groeiende kledingindustrie. Fast fashion is de norm: elke paar weken een nieuwe collectie in de winkel. Terwijl schoon, zoet water wereldwijd schaarser wordt. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich gaan realiseren hoeveel water onze kledingconsumptie opslokt en daardoor anders met kleding omgaan?

Meer artikelen vind je in het dossier Water Footprint Fashion. Meer geïnteresseerd in feiten en cijfers? Kijk hier voor het minidossier en hier voor de factsheet.

Rainproof
Klimaatverandering begint voelbaar te worden: droge gebieden worden droger, natte gebieden worden natter en weersextremen nemen toe. In onze regio ontregelen megabuien steeds vaker grote steden. Sommige steden bedenken creatieve oplossingen. Zo betalen inwoners van Hamburg met groene tuintjes minder belasting dan stadgenoten met een bestraat tuintje. Steden hebben hun inwoners nodig bij het bedenken en invoeren van nieuwe oplossingen. Hoe zorgen we ervoor dat inwoners betrokken en creatief aan de slag gaan met klimaatverandering in hun stad?                

Meer artikelen vind je in het dossier Rainproof. Meer geïnteresseerd in feiten en cijfers? Kijk hier voor het minidossier en hier voor de factsheet.

Kraanwater
De productie, verpakking en het transport van verpakt drinkwater zorgt voor 500 keer meer CO2- uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater- en dan hebben we het nog niet eens over de olie (0,25 liter voor 1 liter bronwater) en de plastic soep in de oceanen. In Zuid-Europa maken burgers zich grote zorgen om de toegankelijkheid van kraanwater voor iedereen (kraanwater als mensenrecht) zo blijkt uit  de actuele discussies rondom de privatisering van drinkwaterbedrijven. Hoe zorgen we ervoor dat kraanwater een toegankelijk recht blijft voor iedereen, en ook nog eens een sexy product om te drinken? Hoe zorgen we ervoor dat kraanwater de norm wordt in de horeca en op festivals?      

Meer artikelen vind je in het dossier Kraanwater. Meer geïnteresseerd in feiten en cijfers? Kijk hier voor het minidossier en hier voor de factsheet.                                     

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons