Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De medewerkster van de servicebalie van Albert Heijn zet een vol boodschappenmandje neer. Zojuist meldde ik mij met de app van Too Good To Go. Voor 3,99 euro heb ik een magic box aangeschaft vol voedsel dat onverkoopbaar is. In het mandje ligt een salade met gerookte kip en couscous, vers sap, gesneden stukjes mango, yoghurt, een compleet groentepakket om curry mee te maken, voorgesneden wokgroente, wortelen, selderij met humus en een pakje leverkaas.

Gelukkig zit er dit keer minder vlees in dan in de vorige box. Mijn vriend was er blij mee, maar ik ben al bijna dertig jaar vegetariër. Ook bij EkoPlaza waar ik eerder een magic box ophaalde, kreeg ik in eerste instantie braadworsten aangeboden. Die mocht ik gelukkig ruilen voor een stuk kaas.

Tevreden vertrek ik richting huis en fiets nog even langs vrienden met de vraag of zij ook iets willen hebben. Weggooien is immers zonde en ik weet niet of wij het hele pakket wel op krijgen met twee personen. Een kwartier omfietsen naar deze Albert Heijn was zeker de moeite waard. De boodschappen zijn gered en zeker het driedubbele waard in nieuwstaat.

eten-too-good
Beeld door: Marlies Dinjens

Maaltijden redden

Too Good To Go is inmiddels in acht landen actief. De app werd voor het eerst gelanceerd in Denemarken, waar inmiddels een kwart van de totale bevolking om is. De missie van Too Good To Go is voedselverspilling tegengaan door gebruikers in contact te brengen met supermarkten en restaurants waar zij overtollig voedsel ophalen. Voedselverspilling is namelijk nog steeds een groot probleem. Gemiddeld gooien consumenten in Nederland 41 kilo voedsel weg per jaar.

In Nederland is de app sinds januari dit jaar actief en telt deze inmiddels driehonderd locaties. De prijs die de gebruiker voor de magic box betaalt is in principe drie keer zo laag als de werkelijke winkelwaarde van de producten. De inhoud die bestaat uit maaltijden bij een restaurant, brood van de bakker of producten van de supermarkt, is iedere keer anders, omdat het echt gaat om het eten dat die dag over is. “Ik ben trots dat de app in korte tijd al zo’n succes is geworden. Inmiddels hebben we 25.000 maaltijden gered”, zegt countrymanager Joost Rietveld. “De app is nu te gebruiken in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Ons doel is om verder door te groeien met het aantal locaties en zo nog meer maaltijden te redden.”

Voor een drukke winkelier is het een extra administratieve handeling, maar tegelijkertijd krijgt hij nu geld voor eten dat anders in de vuilnisbak verdwijnt én kan een nieuwe publiek aangeboord worden. Dankzij de app kunnen gebruikers nieuwe restaurants en winkels ontdekken.

Winkeliers spreken liever van derving, als ze het over voedsel hebben dat over datum is. “Zij kijken anders naar het probleem van voedselverspilling. Een supermarktmanager die een paar vuilniszakken met eten moet weggooien, ziet dat als een normale zaak. Het is slechts 1 procent van zijn omzet die hij nu misloopt. Wíj zien dat als boodschappentassen vol bruikbaar voedsel. Ieder croissantje of banaan telt voor ons.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
Marlies DinjensFoto en © Yvonne Witte

Marlies Dinjens

Freelance journalist

Marlies Dinjens is journalist en tekstschrijver en schrijft graag over duurzaamheid. Ook is ze docent op de Hogeschool van Amsterdam.
Profielpagina