Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Het Malieveld in Den Haag staat van zaterdag 1 tot woensdag 5 oktober in het teken van ‘Generation Discover’. Initiatiefnemer Shell wil met dit meerdaagse festival jongeren enthousiasmeren voor techniek, energie en innovatie. ‘We willen laten zien hoe gaaf de wereld er in de toekomst uit kan zien’. Op twitter is het alvast uitgeroepen tot Shells grootste ‘greenwash event’ allertijden.

Onder #TheRealShell wordt er de afgelopen dagen flink op los getwitterd: ‘Hoe kan bedrijf dat 99% in fossiel investeert nou kinderen inspireren duurzaam te denken?’ twittert Stephan Okhuisen. ‘Al #TheRealShell ontdekt? “Oppompen wat we oppompen kunnen” – zo gaaf ziet die wereld er dan niet uit in de toekomst’ twittert Liset Meddens.

9000 scholieren

Bij aankomst op het festivalterrein is echter niks van deze ophef terug te vinden. Op het Malieveld lopen een tiental enthousiaste groepjes kinderen rond. Ze zijn hier met hun schoolklas of komen met hun ouders een kijkje nemen op het Generation Discover Festival, dat voor iedereen gratis toegang biedt. In totaal hebben zich zo’n 154 scholen, de meeste vanuit de regio Haaglanden, aangemeld voor een bezoek aan het evenement, vertelt Astrid Mallee, die werkt op de afdeling Social Investment van Shell. “Het afgelopen weekend waren het vooral kinderen die met hun ouders een dagje kwamen kijken. Van maandag tot woensdag verwachten we zo’n 9000 scholieren.”

Gemeentesteun?

Drie Haagse politieke partijen (Partij voor de Dieren, Haagse Stadspartij en GroenLinks) stellen dat Shell ‘willens en wetens klimaatschade blijft veroorzaken’ door de olieproductie en daarmee ‘een grote bijdrage’ levert ‘aan de uitputting van grondstoffen en aan klimaatverandering’. ‘Den Haag heeft de ambitie om in 2040 klimaatneutraal zijn. Daarvoor is een snelle transitie nodig naar duurzame energiebronnen. Shell is echter een fossiel bedrijf dat deze transitie vertraagt’, schrijven de linkse partijen. Ze zijn het er niet mee eens dat de gemeente Shell steun heeft gegeven voor het festival.

Energie opwekken

Het festivalterrein bestaat uit een groot reuzenrad, een aantal foodtrucks en zes ‘iglo’s’ waarin verschillende activiteiten zijn. Zo kunnen kinderen een raceauto knutselen die op zout water rijdt, kunnen ze energie opwekken door op een kinetische dansvloer te gaan dansen en is er de mogelijkheid om zelf drones te besturen. “Op spelende wijze proberen we jongeren van tussen de 8 en 13 jaar te enthousiasmeren voor techniek”, vertelt Anne Schreuder, MVO-manager bij Shell en voor vijf dagen festivaldirecteur. “Het evenement vormt uiteindelijk de aftrap van een Nationaal Educatie Programma, dat in 2017 van start gaat en waar we een miljoen jongeren mee willen bereiken.”

‘Verradelijk charme-offensief’

Linda staat samen met haar drie kinderen te kijken hoe een plastic bekertje wordt vermalen tot dunne sliertjes. “Loop er maar naar toe, en vraag wat ze daar aan het doen zijn”, zegt ze tegen haar zoon. Ze geeft hem een klein zetje in de rug. Ze vertelt dat ze door een vriendin werd getipt over het evenement. “Mijn zoon van 7 vindt techniek erg leuk. Vandaar dat ik hier vandaag met mijn kinderen naartoe gekomen ben. De andere, van 3 en 5, zijn duidelijk nog te jong.” Dat de manifestatie een ‘verraderlijk charme-offensief over de rug van kinderen zou zijn’, zoals Joeri Oudshoorn, raadslid voor de Haagse Stadspartij, het noemt, is geen moment bij haar opgekomen. “Ik wist niet eens dat het door Shell georganiseerd werd. En dat weerhoudt mij er overigens niet van om hier niet heen te komen. Eerlijk gezegd zie ik hier ook maar weinig Shell. We kunnen ze altijd later nog boycotten”, voegt ze er lacherig aan toe.

Zelf worstelen we vanbinnen de organisatie soms ook met strategische beslissingen

Oprechte interesse

Het logo van Shell is inderdaad niet prominent aanwezig op het festival. Alleen op een aantal vlaggen, boven de ingang en op de witte jasjes en polo’s van de medewerkers en vrijwilligers die rondlopen is de gele schelp te zien. Inhoudelijk is er nauwelijks informatie te vinden over de Nederlands-Britse multinational. Volgens Schreuder is dat ook niet het doel van het festival. “Wetenschap en techniek staan centraal. Vandaar dat ik de kritiek dat dit greenwashing zou zijn, niet goed snap. Het is geen manier om ons bedrijf beter te laten voordoen dan we zijn of om ons als ‘groen’ te profileren. Techniek en innovatie en energievraagstukken sluiten aan bij ons bedrijf. Het komt voort uit een oprechte interesse.”

Schreuder, die zelf zegt uit een ‘links gezin’ te komen, snapt het als mensen kritiek hebben op de strategie van het bedrijf Shell. “Ik kan dat helemaal begrijpen. Zelf worstelen we vanbinnen de organisatie soms ook met strategische beslissingen. Maar dit evenement staat daar los van.”

‘Save the planet’

De kinderen maken zich er in elk geval niet druk om. En terwijl zij zich prima lijken te vermaken met het bouwen van de stad van de toekomst op water, met zonnepanelen en windmolens, zit er voor de uitgang nog wel iemand op ze te wachten. “Ik hoop toch dat kinderen ook dit beeld zien”, zegt Ferry van Maanen, terwijl hij zijn zelfgemaakte poster voor zich houdt. ‘Save the planet Arctic is disappearing, Stop fossiel’ is te lezen. Met daarnaast een afbeelding van een ijsbeer en een wereldbol. “Zaterdag zat ik hier ook al. Toen kwam mevrouw van Loon (president-directeur van Shell, Marjan van Loon, red) naar mij toe. Ik heb haar gezegd dat ze moeten gaan investeren in alternatieve energie.” Van Maanen vindt het onbegrijpelijk dat al die hooggeschoolde academici die voor Shell werken, niet inzien waar het nu naartoe gaat. “Ze weten het wel, maar kijken de andere kant op omdat ze het te confronterend vinden.” Hij is even stil. “Het is ook lastig. De aandeelhouders zijn het grote probleem.” Toch is Van Maanen van mening dat de directie daarin kan sturen. En milieuorganisaties moeten volgens hem meer openstaan voor samenwerkingen. “We doen het voor de kinderen van de toekomst.”

 

emydemkes2

Emy Demkes

Redacteur fair fashion

Emy Demkes is freelance journalist en schrijft voornamelijk over de achtergronden van onze kleding. Van de arbeidsomstandigheden in …
Profielpagina

Advertentie

KERST_Rectangle-Banner_ANIMATED_2

Advertentie

DSW-liever-principieel-dan-commercieel2