Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De opdracht luidde: ‘Bedenk een nieuw of verbeterd product dat de plastic soep vermindert door vervanging of circulaire upgrading van laagwaardig plastic.’ Dus bedachten Famke Martens (17), Liz van Leenders (17) en Aysen Demir (18) – ze zitten in vwo-5 op het Eindhovense Augustinianum – een alternatief dekseltje voor meeneembekers. Ze doopten het ding ‘reseacle’, een combinatie van ‘sea’ en ‘recycle’. Met hun deksel wonnen ze de prijs voor ‘Het beste idee’ uitgereikt door de social enterprise Searious Business.

De deksels van het drietal zijn gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal en hebben een handige bijvulsluiting. Heel simpel eigenlijk. Ze hopen natuurlijk dat Starbucks en McDonalds hun product willen hebben. Maar: “We hoeven niet per se heel rijk te worden.”

Waarom is dit belangrijk?
“Al dat plastic afval in de zee is gevaarlijk voor zeedieren. Ze kunnen het niet onderscheiden van voedsel en slikken het door. Indirect is het ook gevaarlijk voor mensen, als wij die vis weer eten. Ook is er ophoping van plastic op veel stranden. Plastic breekt niet af, en als het verbrand wordt, komen er allemaal giftige stoffen in de lucht.”

Hoe kwamen jullie op het idee?
“Die koffiebekers zie je overal. De bekers zelf zijn vaak van biologisch afbreekbaar materiaal of worden gerecycled. Wij dachten: waarom geldt dat nog niet voor de dekseltjes? De bijvulsluiting bedachten we pas later. Vooral in Amerika zou dat handig zijn: daar mag je bij de McDonalds bijvoorbeeld je frisdrank gratis bijvullen. Maar mensen pakken dan een nieuw deksel, omdat het plastic snel scheurt. Bovendien is het deksel openen handiger dan het eraf halen en weer erop doen.”

Hoe komt het dat jullie hebben gewonnen, denk je?
“Omdat het actueel is: je hoort iedereen over die koffiebekertjes. En omdat het veel impact kan hebben als ons deksel wereldwijd zou worden ingevoerd. Maar we kwamen nogal laat op dit idee eigenlijk, en hadden al best wel stress. We hadden we niet gedacht dat we zouden winnen. We dachten dat het veel te simpel was.”

Hebben jullie al patent aangevraagd?
“Nee. Maar we vinden het niet erg als iemand anders ermee vandoor gaat: dan wordt het tenminste ingevoerd. We hopen gewoon dat er minder plastic in de zee komt. We hoeven niet per se heel rijk te worden.”

Hoe nu verder?
“Searious Business gaat met ons idee langs bij grote bedrijven zoals McDonalds en Starbucks. We hopen dat we het product dan zelf verder mogen ontwikkelen. We hebben nu alleen een prototype. Als bedrijven interesse hebben, willen we er natuurlijk graag verder aan werken. Wij zijn de experts.”

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
Schermafbeelding-2018-03-27-om-13.38.31

Loudi Langelaan

Loudi Langelaan (23), filosoof en journalist. Denkt en schrijft het liefst over maatschappijkritiek, milieu-ethiek, duurzaamheid en …
Profielpagina

Advertentie

banneralleppo