De OneWorld Water Battle is on!

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Na een waterefficiënt vegetarisch buffet trapt moderator Linda Vermaat de Battle af. Als winnaar van een eerdere Battle van OneWorld over voedsel, weet zij als geen ander waar een gewaagd idee voor een publieksactie aan moet voldoen. “Dus wie wil winnen, moet maar even bij mij langskomen”, grapt ze.

De thema’s
Daniël Goedbloed, programmamanager van Amsterdam Rainproof legt de link tussen klimaatverandering en waarom het zo belangrijk is dat Amsterdammers zich goed voorbereiden op extreem weer. “Met de megabui van 28 juli hebben we allemaal kunnen zien hoe kwetsbaar de stad is. Tegelijkertijd zag je ook hoe het opeens leefde onder de burgers. Samen kunnen we de stad rainproof maken.” Luca van der Putten van broedplaats WoW Amsterdam laat zien hoe hij regen al benut voor zijn urban farm en de stad meteen aantrekkelijker maakt: “Van watervloed, naar water voedt.”

“Wisten jullie dat er jaarlijks 256 quintiljoen liter water wordt verbruikt om onze kleding te produceren?” vraagt Niels Hazenkamp van Jongeren Milieu Actief en de campagne Underwear Run aan de zaal. “Dat is een getal met dertig nullen. Consumenten kunnen zelf iets doen door kleding te kopen van merken die beter omgaan met mens en milieu.” Jochem Verberne van het WWF: “Consuminderen helpt ook. Wel 90 procent van je kleding komt uit waterschaarse gebieden. Het Wereld Natuur Fonds kijkt met grote kledingbedrijven hoe we dat waterverbruik kunnen verminderen.”

[[{“fid”:”31570″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]Deelnemers luisteren aandachtig naar de uitleg.

George de Roos van Abvakabo FNV en de Europese campagne Right2Water benadrukt dat water een mensenrecht is en geen handelswaar. “In Nederland is goed kraanwater zo vanzelfsprekend dat het hier helemaal niet leeft.” Maar zo dichtbij als in Duitsland en Ierland gaan mensen wel massaal de straat op tegen de privatisering van kraanwater. Volgens Tetsuro Miyazaki van KRNWTR is ‘goed water uit de kraan de ultieme vorm van welvaart.’ Daarom vindt hij dat we het kraanwater dat we hier hebben moeten koesteren en op festivals en in horeca plastic flesjes water moeten uitbannen.

Na deze inleiding zoeken alle teams een eigen plek op waar ze het komende anderhalf uur gaan brainstormen over revolutionaire ideeën die aansluiten bij hun thema.
 
Een unieke wedstrijd
Kim Sauter, programmamaker bij OneWorld: “Water is een van dé uitdagingen van deze tijd. Multinationals, overheden en experts weten dat wel, maar de meeste mensen hebben geen idee. Water als onderwerp krijgt ook snel iets technisch of abstracts. OneWorld Water laat op een positieve manier zien hoe jij, ik en iedereen tot de laatste waterdruppel verbonden is met de rest van de wereld en wat je zelf kunt doen. In de Water Battle dagen we slimme, creatieve, jonge mensen uit om samen te bedenken hoe we Nederland hiervoor warm krijgen.” Per thema strijden twee teams om het beste idee. De Water Battle levert drie winnende plannen op die OneWorld met partners in 2015 gaat uitvoeren.

De pitches: tipje van de sluier
Na anderhalf uur de hersenen te hebben laten kraken nemen alle deelnemers weer plaats op hun stoel. De teams hebben tijdens de brainstormsessies gebruik kunnen maken van de knowhow van de experts. Linda Vermaat pakt de microfoon en vraagt de teamcaptains per thema naar voren. Wat heeft hun brainstormsessie opgeleverd?

Teamcaptains Mariska van der Deen (foto boven artikel) en Robin Koek werken aan een idee om Amsterdammers rainproof te krijgen. Mariska: “Water ligt voor het oprapen, maar we doen er niks mee. Wij zijn team ‘Waterkan’ en we laten zien wat er kan.” Nu Robin’s moment of fame: “Wij gaan meten en laten zien hoeveel regen er in een bepaalde periode op een bepaalde plek valt en brengen dat in kaart. Onze naam: team ‘Blue Print’.”

De volgende twee zijn Ralph Wesselink en Yuki Kho met hun idee om de watervoetafdruk van kleding te verminderen. “Het gaat hier om bewustwording”, vertelt Ralph. “Designers bepalen voor 80 procent hoe onze kleding geproduceerd wordt. Team ‘Trendwater’ gaat trendwatchers en burgers samenbrengen, zodat iedereen zelf z’n kleding en dus z’n waterverbruik kan bepalen.” Yuki kiest met haar team ‘Drogue’ voor de fase van de productie waar het meeste water aan opgaat, de katoenteelt. “Wat doe je liever: 100 dagen niet douchen of een jaar lang geen nieuwe jeans?” vraagt ze het publiek, dat grotendeels voor de tweede optie kiest.

De laatste twee captains die naar voren komen zijn kraanwaterstrijders Mats Siffels en Gregor Noltes. “Veel horecagelegenheden doen moeilijk als je om kraanwater vraagt en weigeren het zelfs te schenken”, opent Gregor. “Wij van team ‘Plat’ gaan kraanwater weer sexy maken, zowel voor de consument als de kroegbaas.” De slotspeech is voor Mats. “Nederlanders moeten trots zijn dat het kraanwater van zulke goede kwaliteit is in ons land. Team ‘Kraanvogel’ gaat daar voor zorgen.”

Hoe de strijd verder gaat
Hoewel de plannen door het korte tijdsbestek nog wat mysterieus blijven en elk team zich nog niet te veel bloot wil geven, is er aan enthousiasme in ieder geval geen gebrek. De teams krijgen nog een workshop campagnevoeren om hun idee verder uit te werken. Op  11 december is de publieksfinale van de OneWorld Water Battle: een avondvullend programma met waterfootprint diner en de presentaties van de zes teams in Pakhuis de Zwijger. Dan wordt bekend gemaakt welke ideeën hebben gewonnen. 

Zorg dat je erbij bent 11 december! Meld je hier aan. Alles lezen over de OneWorld Water battle en op de hoogte blijven van de strijd? Kijk dan hier.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons