Douwe Egberts gaat Fair Trade beleid nog eens uitleggen

27-02-2001
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

De koffieprijzen op de wereldmarkt liggen op een historisch dieptepunt. ‘Voor koffieboeren is dat een regelrechte ramp,’ schrijft Fair Trade directeur Stefan Durwael. De wereldmarktprijs voor arabica bonen ligt rond de 65 dollarcent per pound, terwijl volgens Durwael ‘boeren minimaal 126 dollarcent nodig hebben om rond te komen’.

Fair Trade maakt zich met name boos om de reclame van Douwe Egberts (DE) en Philips voor de Senseo Crema, ‘revolutie in het koffiegenieten’. Daarvoor zijn speciale coffeepads nodig die alleen door DE worden geleverd. De consument betaalt er 10 tot 26 cent meer voor.

Maar de kleine boer krijgt niets, aldus Durwael. ‘Geïrriteerd door de mooie verhalen’ vraagt hij zich in zijn brief af: ‘Hoe zit het met de koffieboer die hard geploeterd heeft om die koffie te produceren en met zijn gezin in de diepe ellende moet leven omdat zijn product weinig oplevert. Wanneer er van die 16 cent dat de koffie duurder wordt zegge en schrijve twee cent naar de boer zou gaan, wordt zijn inkomen meer dan verdubbeld.’

DE/Sara Lee lijkt niet onder de indruk van de brief. In reactie op vragen van OneWorld zegt DE-woordvoerster Viola Peulen: ‘De centrale vraag is wat DE doet voor kleine boeren in koffieproducerende landen.’ En daarvoor heeft de koffiefabrikant het ‘kleine-boerenbeleid’.

’Structurele toeslagen’
Dat houdt in dat van alle koffie-inkopen 5 procent rechtstreeks van kleine boeren wordt betrokken. ‘Daarvan maken we geen speciale koffie, maar het komt in alle melanges,’ zegt Peulen.

Die boeren krijgen overigens gewoon de prijs die geldt op de wereldmarkt. Twee cent op de prijs, zoals Far Trade suggereert, is geen optie voor DE. ‘Wij willen niet in prijs discrimineren tussen boeren. Bovendien zou het de concurrentiepositie van DE aantasten,’ meent Peulen.

Ook wil DE de boeren geen hogere prijs per pound betalen, zodat zij - volgens de filosofie van Max Havelaar - kunnen investeren in andere producten. ‘Het is niet in het belang van de kleine boeren als zij structureel toeslagen krijgen verstrekt,’ meent Peulen.


DE kan niet vertellen of de directe inkoop de kleine boeren een voordeel oplevert. Dat verschilt per land en is mede afhankelijk van hoe de tussenhandel is geregeld. Wel krijgen de boeren advies van DE over de kwaliteit van koffie, vermarketing etc.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ‘onderdeel is van de normale business’ van DE. Fair Trade ziet dat graag een paar stapjes verder gaan.

De koffiebrander zegt binnenkort contact op te nemen met Fair Trade om haar beleid (nog eens) uit te leggen.

Fair Trade Organisatie
Douwe Egbert

Reacties