<i>Dagboek ICT in Afrika (5): Back to Uganda</i>

13-11-2003
Door: OneWorld Redactie
Bron: Arthur Graaff

Vier rijen plastic stoelen in het zaaltje. Gele en rode linoleum tegels en een schoolbord. Dertig mensen vertellen wie ze zijn, en waarom ze hier, op deze proefboerderij in Uganda, aan deze ICT-studieweek deelnemen. Als ijsbreker moet iedereen iets vertellen, dat niemand in de zaal nog weet; de aanwezigen zijn voor het merendeel vreemden voor elkaar. Het blijkt dat er een echte Afrikaanse chief bij ons is en een leeuw uit Noord-Ghana - tennminste dat is wat Zan zelf zegt dat hij is. We zijn te gast bij Vedco, een lokale steunorganisatie voor kleine Ugandese boeren, zo'n 50 kilometer buiten de hoofdstad Kampala. Ook hier, tienduizend kilometer van Amsterdam, is Microsoft oppermachtig. Een van de organisaties van deze week, Bellanet wil daar graag wat aan doen. De generator draait en op het whiteboard verschijnt uit de projector de eerste PowerPoint-dia, van Microsoft.

Prijsinformatie via internet

Vedco heeft ook een missie: 'economic empowerment of smallholders' (!). Maar wat ze willen is leuk: prijsinformatie via internet voor boeren die daar normaalgesproken nooit aan komen. Prijzen van bijvoorbeeld koffie, okra, hete peper, ananas of maïs. En dan keurig wekelijks, en in oogsttijd driemaal per week. Zowel prijzen uit winkels, groothandels als van de wereldmarkten. De directrice die dit allemaal met kracht uitlegt benadrukt dat de wereld door ICT een global village is geworden. Dit systeem loopt sinds december 2001 en heeft volgens de directrice al aanzienlijke gevolgen voor de welstand van de boeren gehad. Overigens tot nadeel van de tussenhandelaren.

Zelfs de kleinere boeren gebruiken al mobiele telefoons voor de prijsinformatie van Vedco, dat 3.400 kleine boeren en 1.200 commerciële boeren bedient. En dat alles wordt betaald door de Ugandese overheid, die jaarlijks hulp ter waarde van 32 miljoen euro ontvangt uit Nederland.

Mail rechtstreeks met Arthur Graaff of met redactie

Website over Wereldtop voor de informatiemaatschappij

Reacties