Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder
FilmmakerCarlosLechuga-SantaAndres-1
“Het is mijn manier om de mensen die dood zijn levend te houden” volgens Carlos Lechuga.

De Cubaanse film Santa & Andrés is een prachtig geacteerd drama over een homoseksuele schrijver in het Cuba van de jaren ’80. Hij staat onder surveillance van de regering om te voorkomen dat hij zijn boek het land uit smokkelt. “Mijn inspiratiebron was een documentaire over de dissidente Cubaanse schrijver Reinaldo Arenas”, vertelt regisseur Carlos Lechuga vanuit Havana. Arenas was ook homoseksueel en kwam daardoor in aanvaring met de communistische Cubaanse regering. Lechuga: “Santa is de vrouw die hem voor de revolutionairen drie dagen in de gaten moet houden. Zij luistert naar zijn levensverhaal en ze groeien langzaam naar elkaar toe. Ze ontdekt dat ze eigenlijk veel gemeen hebben en door haar gaat zijn verhaal niet verloren.”

Lechuga vertelt dat hij getroffen was door de reacties van veel gevluchte Cubaanse schrijvers op zijn film. “Zij zaten ooit in dezelfde situatie als Andrés en bedankten me dat ik ook hun verhaal had verteld. Santa & Andrés is een film tegen de stilte, tegen het vergeten. Het is mijn manier om de mensen die dood zijn levend te houden. Het is ons gevecht tegen de dood.” De film werd zeer goed ontvangen op de filmfestivals van Toronto en San Sebastián, maar staat in Cuba zelf op de zwarte lijst. Het Cubaanse filminstituut ICAIC, opgezet door de Cubaanse overheid, zette Lechuga onder druk om zijn film te censureren. In een openbare brief schreef de directeur van ICAIC, Roberto Smith: ‘Santa & Andrés reduceert het beeld van de revolutie tot intolerantie en geweld tegen kunst, en maakt op onverantwoorde wijze gebruik van patriottische symbolen en onacceptabele verwijzingen naar Fidel.’ Lechuga weigerde aanpassingen te doen en vervolgens werd de film teruggetrokken uit de competitie van het Havana Film Festival in New York. De organisatie van het festival liet weten dat ze ‘zo apolitiek mogelijk proberen te blijven’. Ook het Festival of New Latin American Cinema in Havana wilde volgens de festivaldirecteur liever politieke controverse vermijden en besloot de film terug te trekken. Als volbloed cinefiel blijft Lechuga de onafhankelijke cinema verdedigen waar hij maar kan. “Helaas is het heel moeilijk om films te maken in Cuba. Soms besteed je meer tijd aan het vinden van het geld dan aan het filmen zelf. Maar film is voor mij alles, mijn dagelijkse adem, mijn eeuwige liefde. Omdat het de enige manier is waarop ik mijn ideeën kan uitdrukken.”

Santa-Andres-still-1Main-1
Een still uit Santa & Andrés
Sir-still-4

Tegen taboes en vergetelheid

Een gesprek met filmmaakster Rohena Gera over protesten in Cannes en filmtaboes in India.

Van 16 t/m 25 augustus vertoont Rialto tijdens World Cinema Amsterdam tientallen films van vaak jonge regisseurs uit Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Het volledige programma en informatie over de kaartverkoop vind je hier.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
670

Mariska Graveland

Freelance filmjournalist

Mariska Graveland is freelance filmjournalist en schrijft onder meer voor De Filmkrant
Profielpagina

Advertentie

wca2018_600x500_oneworld