Achtergrond

‘Noodhulp is nodig, juist nu’

‘Hulp, hé! Oeh! Waar is het goed voor?’ galmt het door de bus in het reclamespotje van Dutch Relief Alliance (DRA). In deze organisatie zitten veertien Nederlandse hulporganisaties die ontwikkelingshulp hoog op de politieke agenda willen zetten. Volgens hen is een groter budget, juist nu, noodzakelijk. En daarom lanceren ze de social-mediacampagne.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het filmpje gaat aan de haal met argumenten tegen ontwikkelingshulp. De bus zit volgepropt met demonstranten die op weg zijn naar de Tweede Kamer om hun stem te laten horen. Op de vraag waar noodhulp goed voor is, valt er een stilte. “Eten?” klinkt het vertwijfeld. En dan komen de feiten op tafel. Zo heeft de DRA de afgelopen twee jaar bijna één miljoen mensen na droogte, geweld of aardbevingen aan eten geholpen. Dat is slechts het begin van een hele lijst met positieve veranderingen. De demonstraten besluiten daarop hun boodschap, op hun eigen manier, aan te passen. De campagne is gebaseerd op een beroemde scène uit Monty Python’s ‘Life of Brian’

 

Noodhulp wordt steeds belangrijker. Zo zijn er volgens de VN wereldwijd ruim 65 miljoen mensen uit hun huis verdreven. Dat heeft niet alleen te maken met conflicten, maar ook met armoede en natuurgeweld. ‘Het reclamespotje wordt nu gelanceerd omdat de budgetten voor noodhulp onder druk staan,’ stelt Geoff Andrews, voorzitter van DRA namens stichting ZOA. ‘Het aantal mensen op de vlucht blijft stijgen. Vaak gaat het om arme mensen in verschrikkelijke omstandigheden die vrezen voor hun leven. Met de verkiezingen in aantocht willen we duidelijk maken dat noodhulp levens redt. Daar moet voldoende geld voor vrijkomen.’

De Dutch Relief Alliance werd twee jaar geleden als samenwerkingsverband opgericht om te zorgen dat noodsituaties efficiënt worden aangepakt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken financieert het verband. Deelnemers zijn: CARE Nederland, Cordaid, Dorcas, ICCO en Kerk in Actie, Oxfam Novib, Plan Nederland, Save the Children, Tear, Terre des Hommes, Stichting Vluchteling, War Child, War Trauma Foundation, World Vision en Zoa.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons