Concurreren met de Kanaalstraat

30-10-2007
Door: Janneke Aelen

Nawin kreeg een jaar geleden volledige vrijheid om zelfstandig het Surinaamse assortiment in de supermarkt op te zetten. 'Ik moest voor mijn studie een ondernemingsplan maken. Ik had een plan in mijn hoofd dat gebaseerd was op een Surinaamse toko in combinatie met een Nederlandse kant. Ik kreeg van de eigenaar van ons filiaal toestemming om dit plan uit te voeren. Het was mijn doel om te concurreren met de Surinaamse toko's. In Utrecht wonen veel Surinamers, ook in Lombok, maar er zijn maar drie toko's in heel Utrecht. Bij ons zijn de Surinaamse producten maar een deel van het assortiment, dus het is voor ons makkelijk om de prijzen laag te houden. Als een kilo kousenband in de toko voor acht euro verkrijgbaar is, kunnen wij het aanbieden voor vier euro per kilo', vertelt Nawin trots.

 

Het is voor Nawin nooit een probleem geweest om de klanten naar de supermarkt te krijgen in plaats van de toko's. 'We hebben veel reclames op de Hindoestaanse radio. We zitten in een zijstraat van de Kanaalstraat en dat is natuurlijk een bekende straat, dus daar adverteren we ook mee. Zo weten de klanten ons makkelijk te vinden. We trekken zelfs klanten uit Amersfoort, Nieuwegein en Houten. Die gaan goedkoop fruit kopen op de Kanaalstraat en weten dat ze voor hun Surinaamse producten bij ons terecht kunnen. We hebben een sterke reclamepositie en we hebben ook steeds nieuwe acties waarmee we actueel proberen te blijven. We hebben betere prijzen dan de toko's zelf en dat weegt voor de klanten uiteindelijk toch het zwaarste.'

 

Hoewel het werk van Nawin dus al het nodige succes heeft opgeleverd, is hij er nog niet klaar mee. 'We blijven het assortiment steeds uitbreiden en we gaan ons ook op andere culturen richten. Er is bijvoorbeeld veel vraag naar halal. Niet alleen van de moslims, maar ook andere mensen zijn daar naar op zoek. We hebben als doel om uiteindelijk twintig procent van ons assortiment buitenlands te maken, want het is echt een gat in de markt. En ook Nederlanders zijn er blij mee. Bijvoorbeeld als ze op vakantie zijn geweest naar Suriname en ze zien hier iets wat ze daar ook gegeten hebben. Dat is beter dan elke dag andijvie.  De mensen zien kousenband met aardappel al bijna als een Nederlands product.'

 

 

Langzaam aan weet Nawin bijna alle Nederlandse klanten voor zich te winnen met zijn assortiment. 'Mensen die hier nooit eerder geweest zijn, verbazen zich wel eens over het assortiment. We krijgen dan ook veel vragen van klanten, maar daar zijn we op voorbereid. Bij de weegschaal hebben we een heel boek met recepten die mensen mee kunnen nemen. Als ze er toch niet uitkomen, kunnen ze altijd hulp aan de medewerkers vragen. Vaak komen ze de volgende dag terug om te vertellen hoe goed het gelukt is. Dat zijn mooie verhalen van de klanten. Ik zie dit wel een beetje als mijn persoonlijke succes.'

Reacties