campagne succesvol afgerond

26-11-2002
Door: OneWorld Redactie
Bron: Stichting Wemos

Tijdens de campagne is actie gevoerd voor een heldere besluitvorming van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en gewaarschuwd voor een te grote invloed van het bedrijfsleven. Daarnaast moeten landen in het Zuiden meer mogelijkheden krijgen delegaties af te vaardigen naar organen waar besluiten worden genomen.

Trust Fund Binnen een jaar zal een Trust Fund worden ingesteld waarop arme landen een beroep kunnen doen als ze een afvaardiging willen sturen. ‘Dat werd tijd’, zo reageerde panellid dr. Oscar Lanza, directeur van de Boliviaanse gezondheidsorganisatie AIS en van de consumentenorganisatie CODEDCO. ‘De richtlijnen voor voedsel worden teveel opgesteld door de rijke landen. De handelsbelangen prevaleren.’ 6 maanden Nederland erkent de opvatting van de WHO dat borstvoeding voor kinderen tot 6 maanden het beste is. Dat in de Nederlandse wet echter 4-6 maanden wordt gehanteerd, komt door Europese regelgeving. ‘Het vergt tijd om alle lidstaten te overtuigen’, aldus ir. Bas van der Heide van het ministerie van VWS. Dat stuitte Samuel Ochieng van het Kenyaanse consumentennetwerk CIN tegen de borst. ‘Als de WHO 6 maanden als grens stelt, moet je daar niet mee gaan marchanderen’, zo stelde hij. Berlijn Na de slotmiddag reisde een Wemos-delegatie af naar Berlijn, waar een vergadering plaatsvindt van de Codex Alimentarius Commissie. Die commissie, opgericht door onder andere de WHO, stelt vast aan welke standaarden het voedsel wereldwijd moet voldoen.

Reacties