Achtergrond

Uw nieuwe vrienden zijn geld waard

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Peerby, Croqqer, Thuisafgehaald en Snappcar, vier grote deelplatforms in Nederland, hadden in 2014 samen een maatschappelijke impact ter waarde van 4 miljoen euro, dat stellen Achmea en True Price. De zorgverzekeraar en het bedrijf dat de economische, maatschappelijke en milieu-impact van bedrijven berekent, hangen in hun onderzoek een prijskaartje aan de niet-tastbare voordelen van de deeleconomie.

sociaal contact draagt bij aan onderling vertrouwen en aan goede gezondheid

De maatschappelijke impact van delen komt vooral voort uit de sociale interactie die ontstaat wanneer mensen diensten uitwisselen. Gesprekken in de keuken bij het afhalen van een maaltijd bijvoorbeeld, of ontmoetingen op de parkeerplaats bij het overhandigen van de autosleutels. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zulk sociaal contact bijdraagt aan vertrouwen tussen mensen onderling én aan hun gezondheid en welzijn.

Om de financiële waarde van abstracte dingen als vertrouwen en welzijn te meten heeft True Price een speciale waarderingsmethode toegepast. Daarbij wordt bijvoorbeeld geconcludeerd dat als vijf nieuwe vrienden het welzijn van een persoon met 1% verhogen, en een inkomensstijging van 500 euro het welzijn ook met 1% verhoogt, het hebben van vijf nieuwe vrienden 500 euro waard is.

Volgens True Price en Achmea toont hun onderzoek aan dat de deeleconomie niet alleen een financiële impact heeft, maar ook maatschappelijke waarde toevoegt.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons