Achtergrond

Sociale media voor sociale ondernemers

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Twitter en Facebook zijn waardevolle instrumenten voor sociale ondernemingen. Maar let op: er zijn ook valkuilen. Vijf tips voor goed gebruik van sociale media.

Elke nieuwe sociale ondernemer staat voor dezelfde uitdaging: hoe bereik je een groter publiek/ zo veel mogelijk mensen? Veel bedrijven storten zich op sociale netwerken. Toch is juist dát het punt waar beginnende ondernemers vaak de plank misslaan. Een minispoedcursus om handig gebruik te maken van sociale media.

1. Houd je doel voor ogen
Om geloofwaardig over te komen, moet je ervoor zorgen dat mensen je visie begrijpen. Leg op Facebook en Twitter uit wat je doet en waar je voor staat en richt je dán pas op het promoten van je organisatie. Geef eerst aandacht aan kwaliteit en daarna aan kwantiteit.

2. Heb ook offline contact met je doelgroep
Het bereiken van een doelgroep gebeurt grotendeels online, maar vergeet niet je publiek ook in het echt te ontmoeten. Met Facebook en Twitter kan je interesse opwekken voor jouw onderneming, maar wanneer je mensen in actie wilt laten komen zal je ook offline contact moeten zoeken.

3. Zet de organisatie, niet de organisator, in de spotlights
Benut sociale media voor de juiste doeleinden. Richt niet alle aandacht op de drijvende kracht achter je onderneming. Dit leidt de aandacht van het publiek af van het maatschappelijke doel van de onderneming, zoals het bevorderen van zonne-energie, aandacht vragen voor eenzaamheid, werkgelegenheid bieden voor mensen met een beperking.

4. Werk samen met bedrijven
Zijn er andere organisaties die zich richten op dezelfde sociale onderwerpen?  Zie hen niet als concurrent, maar maak gebruik van elkaars online gemeenschappen en benadruk jouw unieke aanpak. Een gezonde samenwerking zal het gesprek over maatschappelijke onderwerpen stimuleren.

5. Houd je publiek betrokken
Twitter en Facebook zijn goede middelen om steeds meer mensen te bereiken, maar vergeet de volgers die je al hebt niet uit het oog. Zorg ervoor dat je publiek geïnteresseerd en betrokken blijft, door in gesprek met hen te blijven via actieve fora, zoals Facebook groepen.

 

Lees meer bij The Guardian

 

Foto: Jason. A. Howie

 

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons