Achtergrond

Samenwerken Tip #4: leg je vast, maar blijf bewegen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

In het boek 'Een bedrijf is geen goed doel' geeft Wilma Roozenboom zeven tips over samenwerken. Vandaag tip 4.

Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties kan kortstondig en oppervlakkig zijn, of langdurig en intensief. Het kan om allerlei redenen ontstaan en zich richten op uiteenlopende zaken als lobby, kennisuitwisseling, onderzoek, het opzetten van keurmerken of marktontwikkeling. En dat kan vanuit een internationaal platform met tachtig leden wereldwijd of een exclusief partnerschap tussen twee Nederlandse partijen.

Elke samenwerking is anders, maar de afwegingen, processen, valkuilen en aandachtspunten zijn tot op zekere hoogte vergelijkbaar. En uit al die vergelijkbare elementen zijn algemeen geldende tips te destilleren. 

In het slothoofdstuk van het recent verschenen boek 'Een bedrijf is geen goed doel' geeft Wilma Roozenboom zeven tips.  Op Oneworld komen zeven weken lang deze zeven tips aan de orde. Nummer 4 in de reeks:  

Leg je vast maar blijf bewegen 

Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is gebaat bij een doel en een plan. Te abstracte ambities worden snel vrijblijvend en bieden geen houvast; een goede samenwerking heeft concrete, harde afspraken nodig. Wie doet wanneer wat en wat zijn de mijlpalen? 

Maar vervolgens gaat alles altijd anders dan je denkt. Omstandigheden veranderen, mensen vertrekken of liggen dwars, organisatiedoelen worden bijgesteld, aannames blijken niet te kloppen, het geld is op. Hou permanent een vinger aan de pols zodat je tijdig ziet wat er gebeurt: evalueer. En leer ervan, doe er wat mee, stuur erop. Bouw voldoende vrije ruimte in om in te spelen op dergelijke veranderingen – in tijd, mankracht, budget en in de hoofden van de belangrijkste betrokkenen. Wie niet weet waar hij heen wil, loopt altijd verkeerd – maar wie zich te zeer vastlegt, komt ook niet vooruit. 

Meer lezen? 

Algemeen geldende tips klinken al snel als tegeltjeswijsheden. Meer details, nuances en praktische toepassingen zijn elders in het boek te vinden. 'Een bedrijf is geen goed doel' is te bestellen via www.eenbedrijfisgeengoeddoel.nl. 

Dit was nummer 4 in een reeks van 7. Alle tips op een rijtje vind je hier

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons