Achtergrond

Op zoek naar de Afrikaanse Skype en Blendle

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Wereldwijd proberen jaarlijks zo’n 300 miljoen mensen nieuwe bedrijven te starten. Een groot deel komt nooit van de grond, een paar worden een groot succes. De bekendste voorbeelden komen ongetwijfeld uit Silicon Valley: Google, Facebook, eBay. Ook kan je wellicht een paar Europese start-ups noemen, bijvoorbeeld Skype, Spotify en Zalando. In Nederland hebben we WeTransfer, Blendle en Peerby.
En voorbeelden uit Afrika? Wat denk je van Jumia, Ushahidi, iROKO Partners en Saya Mobile. Ook al ken je ze nu nog niet, misschien komt daar over een paar jaar wel verandering in.

Europese investeerdersEBAN staat voor ‘European Business Angel Network’, een organisatie voor privé-investeerders in startende bedrijven. Deze koepelorganisatie voor Europese privé-investeerders, durfkapitaalfondsen en andere investeerders richt zich op startups, startende bedrijven en het midden- & kleinbedrijf (mkb). Het netwerk vertegenwoordigt 300 Europese netwerken van privé-investeerders, met in totaal 20.000 investeerders en 40.000 ondernemers.

Groeimarkt
Deze week werd een jaarlijkse conferentie van privé-investeerders uit heel Europa in Nederland gehouden. Het thema dit jaar:   'Mondiale succesverhalen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika’. Is Afrika een interessante groeimarkt voor investeringen in start-ups? Dat vroeg ik aan de leiders van het Europese EBAN-investeerdersnetwerk en van een nieuw initiatief dat dit jaar gelanceerd wordt, het Afrikaanse privé-investeerdersnetwerk ABAN.

Candace Johnson

Candace Johnson (foto: Innovation Union)

Landgrenzen
“Je kunt geen mondiaal succes worden als je je maar op één continent richt”, zegt Candace Johnson, President van EBAN. De Amerikaanse, nu gevestigd in Frankrijk, heeft zelf vijf succesvolle internationale telecombedrijven opgezet die samen meer dan 13 miljard euro waard zijn. Eén van haar bedrijven heeft in het Scandinavische online telefoniebedrijf Skype geïnvesteerd toen dit nog een kleine start-up was.
Baybars Altuntas, vice-president van EBAN, vult aan: “Door de internetrevolutie zijn landgrenzen minder bepalend geworden voor ondernemers. De markt is voor ondernemers mondiaal geworden.” Atluntas is een grote Turkse ondernemer, president van de Turkse vereniging van privé-investeerders en een van de ‘dragons’ in de Turkse versie van het tv-programma ‘Dragon’s Den’.

Baybars Altuntas

Baybars Altuntas (foto: Innovaters Under 35)

“Mondiale successen komen soms uit Europa, soms uit het Midden-Oosten, soms uit Afrika”, zegt Altuntas. “Vorig jaar was het EBAN-congres in Dublin in Ierland en daar vroegen onze leden om naar nieuwe markten te kijken voor meer investeringskansen.” Zo kwam Altuntas op het evenement DEMO Africa terecht, waar jaarlijks Afrikaanse innovaties gepresenteerd worden. “Afrika is een interessante opkomende markt voor ons, maar om eerlijk te zijn wisten we er nog niets van.”
Candace Johnson vertelt dat EBAN heeft ondersteund bij de totstandkoming van het MENA Angel Network en African Business Angel Network: “Er is zo veel talent in deze landen en zo veel collega’s waar we mee samen kunnen werken.”

Afrika is een interessante opkomende markt voor ons, maar om eerlijk te zijn wisten we er nog niets van

Tomi Davies, voorzitter van African Business Angel Network, geeft aan er veel belang aan te hechten Europese investeerders te ontmoeten. “We willen hier laten weten dat Afrika open staat voor privé-investeerders en dat er serieuze kansen liggen, ook om samen met lokale investeerders in Afrikaanse bedrijven te investeren. Veel mensen weten niet dat het veld van private investeringen in Afrikaanse bedrijven in de afgelopen drie jaar veel groter is geworden, dat willen we graag aan onze Europese en Amerikaanse collega’s laten weten. Ook in Afrika hebben we netwerken van prive-investeerders, en die staan zeer open voor samenwerking met anderen.”

Davies is ICT-expert die bij verschillende grote bedrijven heeft gewerkt zowel in Nigeria als in de VS en Groot-Brittannië. Davies is medeoprichter van het Lagos Angel Network, werkt in Nigeria en woont in London. Hij vertelt dat startup-investeringen in Afrika zich snel ontwikkelen: “Vijf jaar geleden bestond het Lagos Angels Network bijvoorbeeld nog niet, in het afgelopen jaar zijn we gegroeid naar 25 leden en hebben we vier investeringen gedaan. Hetzelfde gebeurt nu in Kenia, in Senegal, door heel Afrika. En vandaag wil ik bekendmaken dat er zojuist een Rwandese investeerdersclub is opgericht.”

En vandaag wil ik bekendmaken dat er zojuist een Rwandese investeerdersclub is opgericht

ABAN, het Afrikaanse Business Angel Netwerk, is een nieuw initiatief om al deze netwerken te verbinden en te versterken. “Het doel is om de Afrikaanse organisatie te worden die investeerdersnetwerken over het hele continent helpt succesvol te worden”, zegt Davies.
“Deze week is ABAN ook als rechtspersoon geregistreerd, in Mauritius. Ons eerste evenement is een investeerdersforum dat we in september organiseren bij DEMO Africa in Lagos in Nigeria. We willen ervoor zorgen dat elke grote stad in Afrika zijn eigen investeerdersclub krijgt. En we willen voor het eind van volgend jaar het eerste ABAN Congres organiseren.”

Wat zijn Angels?  'Angels' zijn mensen die goed bij kas zitten, vaak zelf ondernemer zijn geweest en nu hun eigen geld in nieuwe bedrijven willen investeren. Ze richten zich op startende bedrijven die vaak geen grote banklening kunnen krijgen. En omdat een groot deel van de investeringen (variërend van een paar duizend tot een paar miljoen euro) verloren gaat door startups die het niet halen, zoeken ze vaak bedrijven die een investering binnen vijf jaar kunnen vertienvoudigen of meer. Het overgrote deel van alle investeringen in startende bedrijven wordt wereldwijd door dergelijke privé-investeerders gedaan.

Lokale contacten
Afgaand op de initiatieven van investeerders binnen en buiten Afrika, zouden investeringen in Afrikaanse start-ups de komende jaren flink kunnen gaan groeien. Tomi Davies waagt zich niet aan voorspellingen, maar Baybars Altuntas wil wel kwijt dat hij in een paar jaar investeringen van Europese prive-investeerders verwacht te zien in Afrikaanse start-ups. Volgens hem is dit gunstig voor de ondernemers en investeerders, maar ook voor de wereld als geheel. Een nieuwe start-up creëert immers gemiddeld drie nieuwe banen, rekent hij voor, en na een jaar tien. “Het grootste deel van de mondiale economie komt neer op mkb-bedrijven, en meer dan de helft op start-ups. Door ontwikkeling van deze bedrijven gaan we er volgens hem allemaal op vooruit.” Over ABAN voegt hij toe: “Wij hebben nu een adres om mee samen te werken in Afrika, dat is belangrijk voor ons. Je kunt niet investeren zonder lokale contacten.”

Positieve kracht
Ten slotte hebben beide netwerken nog een boodschap voor critici die twijfelen of private investeerders te veel door eigenbelang en winst worden gedreven. Candace Johnson legt uit dat veel EBAN-leden ‘impact-investeerders’ zijn, die goed kijken naar de bijdragen van bedrijven aan werkgelegenheid, duurzaamheid en meer. Maar ze benadrukt vooral dat de organisatie privé-investeringen sowieso als positieve kracht ziet. “Als wij investeren, investeren we ons geld maar ook ons netwerk, onze ervaring en expertise, en we willen – net als de ondernemers – een positieve verandering teweegbrengen in de wereld.”

Afrikaanse ondernemers lossen Afrikaanse problemen op en creëren werk en kansen voor voorspoed.

Tomi Davies van ABAN besluit: “Wat ik zie is dat zowel investeerders als ondernemers zich echt op ontwikkeling richten. Te lang is Afrika ontvanger van ‘hulp’ geweest die het continent niet heeft ontwikkeld. Afrikaanse ondernemers lossen Afrikaanse problemen op en creëren werk en kansen voor voorspoed. Voor zichzelf, hun maatschappij, en voor investeerders.”

Foto boven: De oprichters van Jobberman
verkochten hun bedrijf vorige week voor een paar miljoen euro aan online advertentiebedrijf One Africa Media.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons