Op werkbezoek met een Nigeriaanse ondernemer

03-11-2015
Door: Alexander Bongers
Bron: OneWorld
Interview 2Scale
Van links naar rechts: Anrold Aarnink (Amatrex), Yemisi Iranloye (Psaltry) en Steven Trijsburg (2Scale) / Foto: Alexander Bongers
Samen met de Nigeriaanse ondernemer Yemisi Iranloye en Steven Trijsburg van 2Scale ga ik op werkbezoek bij een specialist in landbouwmachines in de Noordoostpolder. 2Scale brengt Nederlandse en Afrikaanse ondernemers in de agrarische sector bij elkaar om samen nieuwe bedrijfsactiviteiten te ontwikkelen. Onderweg vertelt Yemisi mij over haar bedrijf dat cassaves verwerkt en wat 2Scale betekent voor de boeren die bij haar werken.
Reportage – 

2Scale Het programma 2Scale bouwt netwerken van Afrikaanse en internationale ondernemers, boeren, de verwerkingsindustrie en andere tussenpersonen in negen landen. Hierdoor helpt 2scale bij het realiseren van nieuwe bedrijfsactiviteiten, het verbeteren van de landbouw en daarmee het leven van 500.000 boeren en het ontwikkelen en naar de markt brengen van nieuwe producten voor locale consumenten. De Nederlandse overheid financiert 50% van het programma en de andere helft komt van het bedrijfsleven. 2Scale bestaat twee jaar en zeven Afrikaanse ondernemers bezochten daarom Nederland om te vertellen over de publiek private partnerschappen en tot welke bedrijfsactiviteiten deze hebben geleid.

Mevrouw Yemisi, is de directeur van Psaltry International, een Nigeriaans bedrijf dat cassave verbouwt en verwerkt tot zetmeel. Dit zetmeel wordt onder andere doorverkocht aan Nigerian Breweries, de Nigeriaanse tak van Heineken, dat er vervolgens bier van brouwt. Yemisi, een gedreven zakenvrouw, wil weten of er machines te verkrijgen zijn die in Nigeria te duur of niet beschikbaar zijn. Ondanks dat ze vandaag al twee werkbezoeken heeft gehad, kijkt ze er naar uit.

De fabriek van Psaltry bestaat nog maar drie jaar en bevindt zich in Alayide, een dorpje op het Nigeriaanse platteland. De komst van de fabriek zorgt voor kansen voor de bevolking van de streek, die voorheen de cassave vooral voor eigen consumptie verbouwde. Terwijl de boeren niet bij banken terecht kunnen, investeert Psaltry in de boeren met behulp van training en mechanisering. Waar de boeren eerst gemiddeld één hectare land bebouwden, kunnen ze nu vijfentwintig hectare land bebouwen. Een aanzienlijke verbetering voor de boeren. Yemisi: “Want de energie die ze in een kleine boerderij moeten stoppen is vergelijkbaar met de energie die ze in een grote boerderij stoppen. De kleine boerderijen waren simpelweg te klein: van de winstmarges kunnen ze nauwelijks hun rekeningen betalen.”

Yemisi Iranloye in gesprek  /   Foto: Alexander Bongers

Op dit moment zijn er 675 boeren betrokken bij het project, maar Psaltry richt zich op een uiteindelijk aantal van twee- tot drieduizend. Tachtig procent van deze boeren heeft geen normale scholing gehad. Met behulp van 2Scale kunnen deze boeren getraind worden om de cassave als een serieuze business te zien. Hierdoor kan Psaltry een constant en kwalitatief hoogwaardig aanbod aan Heineken leveren. Voor Heineken resulteert het in een lagere prijs omdat ze geen suiker hoeven te verschepen vanuit Brazilië, ze hebben een kleinere ecologische voetafdruk en ze creëren werkgelegenheid voor de lokale boeren.

Paddenstoelen op koffie
Het Nederlandse bedrijfsleven kan mee profiteren van dit soort projecten. Zo ook het bedrijf waar Yemisi en Trijsburg zojuist zijn geweest: dit bedrijf verbouwt paddenstoelen op restafval van koffie. Dit is interessant voor Psaltry, volgens Yemisi, omdat de productie van één ton zetmeel één ton restafval met zich meebrengt. In Nigeria verbouwden sommige boeren paddenstoelen voor eigen consumptie op het restafval van de cassaveteelt. Blijkbaar was dat afval een goede voedingsbodem om paddenstoelen op te verbouwen. Yemisi besprak dit met 2Scale en zij konden haar koppelen aan dit Nederlandse bedrijf. Trijsburg: “Het benadrukt de waarde van zo’n project.” Volgens Yemisi was het “één van de meest nuttige werkbezoeken geweest die ik in Europa heb gehad.”

Na een half uur is ze klaar. Ze heeft genoeg gezien. Als ze wil groeien zijn er meer machines nodig.

 

Eenmaal aangekomen in de showroom is mevrouw Yemisi vastberaden om zo veel mogelijk te weten te komen over het aanbod. Ze wil alle machines zien en ze stelt vragen: “Wat is het verbruik van deze machine?” Ze knikt vastberaden. En loopt door. Op naar de volgende. “Hoe duur is die?” Het is vaak onduidelijk wat er door haar hoofd omgaat. Kan het haar bekoren?

Na een half uur is ze klaar. Ze heeft genoeg gezien. Als ze wil groeien zijn er meer machines nodig.

Ik vraag haar waar Psaltry over tien jaar staat. Yemisi: “By the grace of God hebben we over tien jaar 10.000 hectare aan grond, volledig bebouwd, volledig gemechaniseerd. Tegen die tijd leveren we zetmeel van cassaves aan veel meer topbedrijven!”

Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro

Reacties