Online is de strategie voor succesvol duurzaam merk

07-07-2014 Bron: OneWorld
Ester Wiersma (34) opent medio juli de online brandstore van haar merk 'Traced Good'. Het productieproces van deze kleding volgt ze van begin tot eind. Door bijvoorbeeld vragen te stellen aan leveranciers, probeert Wiersma te achterhalen waar ze hun grondstoffen vandaan halen. “Ik werk voornamelijk met natuurlijke materialen. Dat betekent ook dat er een beperkte hoeveelheid van is.”
INTERVIEW – 

De shawl die ze tijdens het interview draagt (foto beneden) is van haar eigen merk. “Het kasjmier van de shawl is handgeweven in Nepal. De wol komt deels uit Nepal en deels uit Mongolië. De volgende keer dat ik daarheen ga, bezoek ik de bron van de wol: de berggeiten in de Himalaya.”

Creatief en commercieel
Wiersma, die marketing en bedrijfskunde studeerde,  is al van jongs af aan geïnteresseerd in mode. “Het is echt een voorliefde, een passie. Ik ontwerp zelf en ik heb nu een technische tekenaar die mij heel goed helpt. Er zit iets creatiefs in mij. Door de commerciële kant te combineren met de creatieve, voel ik me als een vis in het water.” Met de jaren deed ze steeds meer ervaring op. “Ik heb veel gereisd, onder meer naar Indonesië, Myanmar (Birma) en landen in Zuid-Amerika. Daar heb ik me verdiept in de productieprocessen daar. Het is mooi om te zien hoe kleermakers over de hele wereld leven en wat hun beweegt. Wat voor dingen maken ze en hoe doen ze dat? Maar soms zag ik dingen die ik zeker niet zou willen zien in de fabrieken waar ik mee werk. Ik zag naaiateliers en fabrieken met slechte sanitaire voorzieningen en werkplekken die te klein, warm of donker zijn. Als je goede arbeidsomstandigheden belangrijk vindt, dan produceer je niet daar.”

De kleding die ze nu zelf draagt, voldoet nog niet aan de standaarden waaraan haar eigen merk moet voldoen. “Het is niet zo dat 100 procent van de kleding die ik aan heb, verantwoord is. Ik ben bezig mijn kledingkast te vervangen. Voor alle items die weggaan, komt een eerlijker item in de plaats.”

Online strategie
Traced Good heeft geen investeerders, maar Wiersma vertrouwt dat de online shop ook zonder investeerders slaagt. “We hebben sterke groeiplannen voor de komende paar jaar. In de twee jaar dat Traced Good bestaat, ben ik van 0 naar in totaal 25 verkooppunten gegaan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Tsjechië. Het is voor duurzame merken erg lastig om zich te positioneren en aantoonbaar bekender te worden. Ik weet zeker dat online dé strategie is om het te laten zien. In onze online winkel komt alleen kleding van Traced Good. Ik geloof in online, het draagt er aan bij om dit concept verder te ontwikkelen. Onze kracht zit vooral in de producten die we verkopen.”

Groeiende bewustwording

Traced Good is een van de vele opkomende modemerken die verantwoorde kleding maakt. Duurzame mode-expert Marieke Eyskoot (37), auteur van het boek Talking Dress, ziet dat steeds meer consumenten op zoek zijn naar duurzame mode. “Dat komt door de groeiende bewustwording over het verhaal achter onze kleren. Tegelijkertijd zien steeds meer winkels dat duurzame mode de toekomst is, dus komen er meer shops bij die dat verkopen.” Het valt Eyskoot vooral op dat meer gangbare kledingwinkels, zoals H&M, ook een verantwoorde lijn aan het assortiment toevoegen. “Winkeleigenaren ontdekken steeds meer labels die ze zo in hun collectie kunnen opnemen, met als bonus dat er een goed verhaal achter zit. Volgens mij is er nu een volledig alternatief aan duurzame mode- en lifestylemerken beschikbaar. Er is een stijl, prijs en collectie voor iedere winkel en klant.”

90 procent
Duurzaamheid is voor 90 procent van de consumenten geen overweging bij de aankoop van nieuwe kleding, zo blijkt uit een marktonderzoek van Duurzaamheidskompas. Ruim 50 procent van deze consumenten zegt dat dit komt door gebrek aan informatie.

Verhaal achter kleding
Wilma Mulder (44), mede-inititiefnemer van stichting
Awearness Fashion, wil bewustwording over de herkomst van kleding stimuleren. “Het verhaal achter je kleding is niet altijd even fraai. Met ons werk hebben we gemerkt dat mensen toch vrij snel geënthousiasmeerd kunnen worden door een goed verhaal met laagdrempelige informatie en praktische tips.” Mulder denkt dat het delen van het verhaal achter de kleding leidt tot bewuster kopen. “Als er een directe connectie bestaat met de mensen die jouw kleren hebben gemaakt, dan wil je er niet aan bijdragen dat zij onder slechte arbeidsomstandigheden werken. En dat geldt ook voor de doorgaans moeilijk te bereiken groep van consumenten die vooral op de prijs let.”

Ondernemen zonder grenzen
Ester Wiersma is ambassadeur van het programma Ondernemen Zonder Grenzen (OZG): een programma voor Nederlandse ondernemers die willen gaan ondernemen in Latijns-Amerika, Azië of Afrika. Ondernemers worden klaargestoomd om de stap over de grens te maken. In 2013 nam Wiersma deel aan de Summer school van OZG.

Oerkracht
De prijzen van Traced Good-producten liggen tussen de 50 en 400 euro. Wiersma: “De shawl is een beetje de kern en oerkracht van het merk. Daar is eigenlijk alles mee begonnen. De collectie van Traced Good is voor dames en heren. We bieden een aantal kleurrijke basics, maar ook meer excentrieke stukken. Van vesten tot leren stretchjurkjes.”

In onderstaand filmpje vertelt Wiersma over haar reis naar een zijdefabriek in Myanmar

Beeld: Traced Good

 

Tessa Moolenaar

Tessa Moolenaar is freelance journalist en studeert Journalistiek en Nieuwe...

Lees meer van deze auteur >

Reacties