Achtergrond

‘Nestlé negeert gedragscode babymelk’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

vietnam vroedvrouwVolgens Save the Children is er een duidelijke link te leggen tussen de marketing van fabrikanten en de afname van het geven van moedermelk. Dit heeft gevolgen voor de kindersterfte. Jaarlijks sterven 1,4 miljoen kinderen aan ziektes als diarree die hadden kunnen worden voorkomen als de baby’s borstvoeding hadden gekregen, aldus Save the Children.

 

Ouders in ontwikkelingslanden kunnen vaak de gebruiksaanwijzing op blikken melkpoeder niet lezen omdat zij analfabeet zijn of omdat de etiketten in een andere taal zijn gedrukt. Om geld te besparen wordt het poeder vaak onverantwoord veel verdund. Gebrek aan schoon water en sterilisatiemogelijkheden zorgen ervoor dat flessen en spenen een bron van ziektekiemen worden. Diarree, maagdarminfecties, uitdroging en ondervoeding van baby’s zijn het gevolg. En dat terwijl borstvoeding juist een immuniserende werking heeft.

 

Gedragscode

 

Ondank het risico dat de poedermelk met vervuild water wordt vermengd, blijven de voedselproducenten hun poedermelk fanatiek aan de man brengen. Dit druist in tegen de gedragscode die zij in 1981 met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) afspraken. Die afspraak kwam nadat de poedermelkproducenten in de publieke opinie flink onder vuur waren komen te liggen.

 

Een verslaggever van de Britse krant The Guardian ontdekte dat Nestlé in Bangladesh op grote schaal stickers onder verpleegkundigen verspreidde met daarop foto’s van hun producten. Het is de bedoeling dat de verpleegkundigen die stickers weer aan ouders zouden uitdelen.

 

Een kinderarts in een ziekenhuis in Sajida vertelde dezelfde verslaggever dat hij om de twee weken wel bezoek krijgt van een vertegenwoordiger van flesvoeding die fanatiek zijn product aanprijst.

 

Kinderliedjes

 

nestle boycotVolgens Save the Children is dit een manier voor de poedermelkproducenten om de gedragscode te omzeilen. Daarin staat dat fabrikanten zich niet rechtstreeks tot ouders mogen richten vandaar dat zij het op een indirecte manier proberen. Volgens een woordvoerder van Nestlé zijn de uitdeelstickers echter een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de verkeerde melk wordt gekocht.

 

De Nederlandse babyvoedingfabrikant Nutricia lag in 2004 eveneens onder vuur vanwege het marketingbeleid. De babyvoeder gaf in China gratis cd’s weg met vertaalde liedjes uit Kinderen voor Kinderen.

 

Lees ook de reportage van The Guardian over babymelk in Bangladesh.

 

 

Stichting Baby Voeding

Nestlé

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons