Achtergrond

Hebben we de koffiewereld veranderd?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

In 2012 zag Moyee Coffee het levenslicht met als drijfveer het doorbreken van de absurd scheve verhoudingen binnen de koffie-industrie. Startpunt vormde Ethiopië,  bakermat en tevens grootste Afrikaanse producent van koffie. Inmiddels bezitten we daar een ISO-gecertificeerde branderij, hebben we 18 lokale mensen in dienst en staan we aan de vooravond van een grote omwenteling binnen de wereld van koffie. Althans zo voelt het voor ons. Maar wat zeggen de feiten? Wat hebben we nou werkelijk klaargespeeld? En gaat het om een druppel op de gloeiende plaat, of hebben we werkelijk impact? Hoogste tijd dus voor een kraakhelder Impact Report.

Transparant

Het eerste obstakel bij het opmaken van een dergelijk rapport duikt al op bij de term impact. Wat wordt hier nou werkelijk onder verstaan? Is het niet meer een mode-term dan dat het daadwerkelijk een functie heeft? Iedereen wil het hebben, meet het en probeert het te sturen. Maar wat wil impact nou precies zeggen? Om inzicht te krijgen in dit zo hoog aangeschreven fenomeen hebben we twee heuse impact reporters aan het werk gezet. Zij kregen de opdracht om informatie te verzamelen, te analyseren, berekeningen te maken en uiteindelijk alles te distilleren tot een radicaal transparant rapport. 

Het samenstellen van dit rapport begon met het overzichtelijk maken van de keten. Waar komen de bonen vandaan? Wie zijn de boeren en wie zorgen voor het transport? Waar wordt het grote geld binnengeharkt en wie blijven met lege handen? En hoeveel energie gebruikt een professionele koffiebrander eigenlijk? Kortom, een ware odyssee was nodig om licht in de duisternis te brengen.

Koffie mag op het oog een eenvoudig goed zijn en geen hi-tech product dat is opgebouwd uit 583 onderdelen, eenvoudig is het ontleden van de keten allerminst. Er zijn zo ongelofelijk veel partijen betrokken bij het produceren van een vers kopje espresso, daar sta je versteld van. Om als vol in ontwikkeling zijnde start-up een Impact Report te maken was dan ook geen sinecure en heeft bloed, zweet en tranen gekost. Gelukkig hielp een straffe bak koffie ons door de zwaarste momenten heen…

Van de koffiedrinkers tot de investeerders, allemaal hebben ze recht om te weten wat wij uitspoken en wat wij teweeg brengen

 

Waarom we het dan toch gedaan hebben? Omdat we het belangrijk vinden dat de wereld om ons heen op de hoogte is van wat wij doen. Van de koffiedrinkers tot de investeerders, allemaal hebben ze recht om te weten wat wij uitspoken en wat wij teweeg brengen. En natuurlijk voor ons zelf. Om te leren van onze fouten en om te genieten van onze successen. Alleen met deze kennis en ervaring kunnen wij een duidelijk raamwerk scheppen van waaruit we de volgende stappen kunnen zetten.

Ontnuchterende ontdekking

We kregen te maken met exportlicenties die door de Ethiopische overheid plots werden ingetrokken, schimmige regels die ons zo nu en dan haast tot wanhoop dreven, en nog veel meer. Zo berekenden we dat in 2015 amper 10% van de verkochte bonen in Ethiopië was gebrand. Nogal een ontnuchterende ontdekking, die de boel weer flink op scherp zette.

Een concreet plan dat direct voortvloeide uit het Impact Report is het versneld opzetten van een eigen modelplantage. Door de bevindingen in het rapport zijn we er namelijk achter gekomen dat het uitoefenen van een positieve impact op het milieu iets is waar we ons direct op moeten richten. Tot dusver zijn we hier nog niet aan toegekomen.

Deze blogreeks heeft ten doel om je mee te nemen op onze rollercoaster ride. Met welke dilemma's krijgen we te maken? Kies je voor sociale impact of is de economie het belangrijkst? En wacht even, hoe zit het eigenlijk met de natuur? We hopen jullie op deze manier inzicht te geven in ons reilen en zeilen, om zo samen de weg naar FairChain te vervolgen.

Op onze webshop vind je meer over deze FairChain coffee. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons