Modelabel MUD Jeans wint investeringscompetitie

19-01-2015 Bron: OneWorld
Bij Mud Jeans kun je een spijkerbroek leasen
Bron: Flickr
Afgelopen vrijdag won MUD Jeans het Investment Ready Program. Het modelabel, dat met zijn lease-model voor spijkerbroeken de circulaire economie introduceert in de mode-industrie, gaat naar huis met een investering van €50.000. Hun spijkerbroek is vanaf nu makkelijker te lenen en daarvoor is het bedrijf beloond door de jury.
Nieuws – 

Met hun Cotton Lease-concept  kunnen klanten hun spijkerbroek weer inleveren na gebruik. In ruil daarvoor krijgen ze 30 euro korting op een nieuw paar en recyclet het bedrijf de oude denim tot nieuwe kledingstukken. In de stemmingsronde kozen de tien deelnemers MUD Jeans als best uitgewerkte bedrijfsmodel, en dus als meest aantrekkelijk voor investeerders.

Tijdens het programma, waarin de ondernemers hun bedrijfsconcepten gedurende drie maanden verder aanslepen om investeerders aan te trekken, maakte MUD Jeans de grootste stappen voorwaarts. “Ze zijn er ontzettend goed in geslaagd om het leasen van spijkerbroeken aantrekkelijker te maken”, zegt Marieke Pluk, programma coördinator bij Investment Ready. Het originele leenconcept kreeg verleden jaar veel aandacht in de media (ook wij schreven er al over), maar ondanks het enthousiasme steeg de verkoop niet voldoende.

Geen gedoe
MUD Jeans heeft zijn lease-programma nu een stuk eenvoudiger gemaakt, en dus aantrekkelijker. “Mensen die een broek leasen betaalden tot nu toe elke maand vijf euro voor het gebruik van de broek, en brachten hem na een jaar weer terug naar de winkel. Voor de verkopers en de klanten betekende dat veel gedoe, waardoor ze vaak toch voor een normale spijkerbroek kozen.”

Om het hergebruik van spijkerbroeken aantrekkelijker te maken koopt de klant vanaf nu eenmalig een spijkerbroek, om die na verloop van tijd weer inleveren. De klant krijgt dan 30 euro korting op een volgende aankoop bij MUD Jeans, die doorgaans 110 euro kost, geen maandelijkse betalingen meer. De ingeleverde broeken worden verwerkt in nieuwe kledingstukken.

Met het verbeterde leaseplan hoopt MUD Jeans nieuwe investeerders aan te trekken en meer broeken in een groter aantal winkels te verkopen. De leasejeans zijn online te krijgen en liggen in winkels in onder andere Nederland, Duitsland en Italië.

Gerben Vlasveld

Gerben Vlasveld schrijft graag over duurzame en innovatieve ondernemingen.

Lees meer van deze auteur >

Reacties