Achtergrond

Les in duurzaam kletsen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Het bedrijf Duurzaam Unlimited geeft trainingen zodat werknemers gemakkelijker over duurzame onderwerpen praten op de werkvloer. Dat doen ze, zo zeggen ze zelf, ‘om het duurzaamheidschromosoom in het DNA van de organisatie te integreren.’ Leren praten over duurzaamheid komt met een prijskaartje.

Duurzaamheid is hot. Toch vinden mensen het eng over duurzaamheid te beginnen op de werkvloer vindt Alan Lentz (59), die de training samen met Aalbert van Sliedrecht (47) geeft. De heren wachten op de eerste opdrachten voor de training die ‘Ambassadeurs voor Duurzaamheid’ heet.

Tegen duurzaamheid[[{“fid”:”22391″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:331,”width”:331,”style”:”width: 150px; height: 150px; float: right;”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Volgens Lentz is het idee om een duurzaamheidstraining te geven langzaam gegroeid. Lentz kreeg ooit te maken met een meerdere die op de werkvloer bekend stond als iemand tegen duurzaamheid. Hij vroeg: ‘‘Wat heb je met duurzaamheid?’’ In plaats van een anti-duurzaamheidstirade begon zijn collega enthousiast te vertellen over de nieuwe zonnepanelen die hij laatst op zijn huis had laten plaatsen. Lentz  bevroeg andere collega’s en ontdekte dat meer mensen privé druk bezig zijn met duurzaamheid maar dit niet laten merken op de werkvloer. ‘‘Met deze training kunnen we ze een duwtje in de rug geven.’’

Open organisatie
De training maakt gebruikt van wat Lentz ‘een andere insteek’ noemt. ‘‘We zijn van plan de trainees te laten discussiëren over wat duurzaamheid is, en de voor- en nadelen van het ambassadeurschap in duurzaamheid.’’  Volgens Lentz moesten mensen tijdens de pilot wennen aan deze insteek maar sloeg het wel aan. ‘‘Iemand gaf zelfs aan dat dit precies was wat ze nodig hadden.’’

Lentz, die op zijn website zijn werkwijzen zoals de ‘U-Theory’, ‘Future History’ en ‘co-Creatie’ uitlegt, vindt dat het vooral bedrijven, gemeenten en organisaties moeten zijn die hun werknemers naar de training moeten sturen. Lentz: ‘‘Je hebt werknemers nodig die enthousiast voor duurzaamheid zijn, maar ook zeker een organisatie die hier open voor staat en wilt luisteren naar duurzame punten, zodat duurzaamheid niet alleen een tak van een bedrijf is, maar de hele organisatie.’’

Goedkoop
Leren over duurzaamheid te kletsen is niet goedkoop: voor een prijs van 950 euro (excl. BTW) mag je drie dagen in Zwolle praten over duurzaamheid, krijg je lesstof die bestaat uit referenties naar boeken en websites en is koffie, thee en lunch inbegrepen. Op de vraag of de training wel 1200 euro waard is zegt Lentz: ‘‘De training is best goedkoop als je het vergelijkt met andere trainingen die in totaal drie dagen duren. Of mensen die de training volgen het waard vinden, moeten ze zelf bepalen. Dat weten wij niet.’’ 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons