Indiase vrouwen maken er chocola van

29-01-2015 Bron: OneWorld
Lakshita Malhotra (rechts) en Afia Qureshi. Foto's: Peter Speetjens
Een vrouw met een eigen zaak werd tot voor kort met argusogen bekeken in India. Liever een vaste baan. Of nog beter: vind een man die zorgt dat je als vrouw niet hoeft te werken. Langzaam maar zeker veranderen de tijden ook in India. De Nederlandse ambassade steunt een project voor Indiase onderneemsters.
Reportage – 

De 22-jarige Lakshita Malhotra zit sinds zes maanden in de chocola. Ze maakt het snoepgoed (nu nog) thuis en verkoopt die in haar winkel in zuid Delhi. Tot nu toe loopt het als een trein. Binnen drie maanden draaide Lakshita quitte en nu moet ze verhuizen want de winkel is al te klein. Ze heeft vier meisjes in dienst: twee deeltijds voor het maken en verpakken van de chocolade en twee voltijds in de winkel.
“Mijn vader heeft een drukkerij en doet veel huwelijksuitnodigingen", zei Lakshita. “Zo zag ik dat er een enorme markt was. Mensen geven chocolade bij de uitnodiging en op het feest. Wat ik anders doe dan anderen is, denk ik, mijn persoonlijke benadering. Ik geef mensen het gevoel dat ze zich nergens zorgen om hoeven maken en ik merk dat ze dat prettig vinden.”

Ambitieuze damesWEST staat voor het Women Entrepreneurship Support Training programma dat vorig jaar februari van start ging aan het Janki Devi Memorial College, het meisjescollege van de Delhi Universiteit. Nederland sponsorde het eenjarig project ter waarde van zo’n 250.000 Euro. Een zestigtal ambitieuze jonge dames nam deel. 

Chocola
Een jaar geleden was het nog allerminst duidelijk dat Lakshita voor zichzelf zou beginnen. Ze studeerde sociologie, maar zoals zo veel studenten, wist ze eigenlijk niet wat ze wilde. Ze hield van chocola en had eens een cursus gedaan om te leren hoe het te maken. Een leuke hobby, dacht ze, totdat ze WEST ontdekte. “Nederland steunt het project omdat het bijbrengen van ondernemerschapsvaardigheden bijdraagt aan de ‘empowerment’ en sociale mobiliteit van meisjes en jonge vrouwen in India,” zei Jan-Jaap Gerards, tweede secretaris voor Politieke Zaken en Media op de Nederlandse ambassade in Delhi. “Ecorys ontwikkelde het curriculum, hetgeen mogelijk wordt overgenomen door het Janki Devi college en/of andere onderwijsinstellingen. In die zin kan de gemaakte investering een heel duurzame zijn.”

Internationaal management- en adviesbureau Ecorys heeft haar wortels in het in 1929 opgerichte Nederlands Economisch Instituut. De naamsverandering volgde na fusies met eerst Kolpron en later Ecotec. Inmiddels heeft Ecorys vestigingen overal ter wereld, waaronder India.

Rolmodellen
“Het programma was bewust heel praktijkgericht en interactief ingericht", zei Tarun Sharma, Hoofd Urban Policy Research and Practice van Ecorys India. “Het ontwikkelen, presenteren en evalueren van een bedrijfsplan stond centraal. Daarnaast nodigden we juridische en financiële experts uit, bezochten we bedrijven en ontmoetten we succesvolle Indiase onderneemsters.”
Er is een aantal rolmodellen voor Indiase ondernemende vrouwen. Zo’n beetje heel India is trots op Indra Krishnamurthy Nooyi, CEO van PepsiCo. Ook Kiran Mazumdar-Shaw eigenaar van Biocon, een biotechnologisch bedrijf in Bangalore, is bekend.

Mijn vader wilde gewoon dat ik trouwde met een man met een goed banksaldo

“WEST opende de deur voor mij als onderneemster,” zei Lakshita. “Allereerst door het horen van succesverhalen. In India word je niet aangemoedigd te ondernemen, zeker niet als vrouw, dus dat was voor mij heel belangrijk. Ten tweede, omdat de cursus heel praktijkgericht was.”
“Zeker als ondernemende vrouw is steun van je familie heel belangrijk,” voegde ze daaraan toe. “Mijn moeder steunde vanaf het begin, maar mijn vader zag het nut er niet van in. Die wilde gewoon dat ik trouwde met een man met een goed banksaldo. Maar nu staat ook hij volledig achter me.

Zelfvertrouwen
Ook de 23-jarige Afia Qureshi had met wat vooroordelen af te rekenen. Zij was al afgestudeerd, maar het hoofd van Janki Devi Memorial College verzocht haar mee te doen. “Op dat moment had ik al een goede baan afgewezen,” zei ze. “Volgens mijn vader hoefde ik niet te werken. Dat deden hij, mijn broers en mijn toekomtige man wel.”

De cursus heeft me bewust gemaakt van het feit dat ondernemen een optie is

Maar een cursus aan de universiteit, ach, dat kon geen kwaad, dacht haar vader. Maar inmiddels is ook Afia overtuigd dat een eigen zaak de toekomst is. Ook zij werkt momenteel met chocolade en speciale verpakkingen, maar haar droom is een eigen café.
“Ik was altijd erg verlegen,” zei ze. ”Mij hoorde je nooit in de klas. Maar nu heb ik geen moeite om een bedrijfsplan aan een volle zaal te presenteren. Dus de cursus heeft me niet alleen bewust gemaakt van het feit dat ondernemen een optie is, maar het heeft me ook veel meer zelfvertrouwen gegeven.” Dat laatste heeft ook haar vader ook gezien. En nu steunt hij haar toekomstplannen. “Al hoopt hij natuurlijk nog steeds dat ik snel ga trouwen,” lachte Afia. “Ik ben verloofd dus wat dat betreft hoeft hij zich geen zorgen te maken. En ook mijn verloofde staat gelukkig achter me.”

Feedback
Het WEST-programma bleek geen eenrichtingverkeer. “Ook voor ons als bedrijf was het een zeer leerzame ervaring,” zei Ecorys India’s Managing Director Dr. M.S. Prakash. “WEST maakte deel van ons CSR-programma (maatschappelijk verantwoord ondernemen, red.) en leverde zeer positieve feedback op. Maar het heeft ons ook anders leren denken over corporate social responsability en we richten ons nu actief op bedrijven om hun CSR-programma anders in te vullen. In India moet elk bedrijf 2 procent van de winst in CSR investeren. Nu kun je je geld natuurlijk gwoon aan een school of ziekenhuis geven, maar waarom niet gerichter werken voor meer resultaat én een positiever imago?”

 

 

Peter Speetjens

Journalist Peter Speetjens woont en werkt sinds 1996 in Beiroet, Libanon,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties