Een duurzaam duwtje in de rug

16-04-2012
Door: Hidde Jansen
Bron: OneWorld

Zakenman Jan van Betten richtte een kleine anderhalf jaar geleden het duurzame consumentplatform Nudge op. Vorig jaar belandde hij op plaats 22 in de duurzame 100 van dagblad Trouw. OneWorld stelde hem vijf vragen.

1. Wat is Nudge precies?
“Nudge is een platform waar we consumenten koppelen aan bedrijven en instanties op gebied van duurzaamheid. Een nudge is een zetje, dat wij kunnen geven. In mijn ogen begint verandering van onderaf, in dit geval dus bij de burgers. Iemand wil zonnepanelen, maar als meer mensen meedoen is het voordeliger. Dan zoeken wij die mensen, de nudgers, bij elkaar en een bedrijf dat de zonnepanelen kan leveren en installeren. We organiseren een bijeenkomst waarin we mensen enthousiast maken en uitleggen wat er gaat gebeuren. In Nederland zijn er al 165 wijken met nudgers die zonnepanelen op het dak hebben.”    

2. Wie zijn de nudgers?
“Gewoon mensen zoals jij en ik. Iedereen kan nudger worden. Het enige wat je moet doen is je e-mail adres en je postcode invullen. Dan kun je ook aangeven of mensen een beroep op jou kunnen doen. En met één druk op de knop kun je je ook weer ‘ontnudgen’. Mensen die zich aanmelden zijn vooral op zoek naar hoe ze hun ideeën en initiatieven voor een duurzame en sociale wereld het beste kunnen realiseren. Maar ook bedrijven en gemeenten worden nudger om een goed afzetgebied te vinden en de consumenten te ondersteunen. We bestaan nu een jaar en drie maanden en hebben onlangs onze 25.000ste nudger verwelkomt. Op onze website zijn alle nudgers met een stip op de kaart van Nederland te vinden.”

3. Hebben mensen een zetje nodig?
“Niet zozeer een zetje om duurzaam te zijn, maar wel om de duurzame plannen in de praktijk te kunnen brengen. Vaak is er een te grote kloof tussen de consumenten en bedrijven. Ze weten elkaar niet goed te vinden. Dat was ook de reden dat ik Nudge ben begonnen. Een mevrouw vertelde ons dat je veel energie kan besparen met koken door het gas eerder uit te zetten. Dat weet bijna niemand. Nu hebben we Albert Heijn zover gekregen dat ze dat op vrijwel alle verpakkingen melden. Of iemand die het idee had om fietsen te ‘upcyclen’. Hij redde oude fietsen van de schroothoop en knapte ze op. Maar dat kon veel beter. Wij vonden voor hem een kleine tweewielerzaak. Die voorzag de fietsen van een merk en maakte ze weer helemaal klaar voor gebruik.”  

4. Helpen die zetjes?
“Vaak wel. Dat blijkt uit de voorbeelden van de zonnepanelen en Albert Heijn. Maar het moet uiteindelijk van de mensen zelf komen. Ik ga niet als een dominee op het dorpsplein met een wijzende vinger de mensen vertellen ‘jij moet dit doen, jij moet dat doen’. Het is vrijheid, blijheid. Maar is veel animo. De gemeente Utrecht heeft onlangs 400 ambassadeurs gevonden die hun auto wilden delen. Woningbouwverenigingen zoeken via ons naar wijken waarin bewoners zo veel mogelijk groene stroom gebruiken.”

5. Wat wil je uiteindelijk bereiken?
“Ik merk dat mensen ons steeds makkelijker weten te vinden. Bedrijven zien dat het heel makkelijk is om via ons hun onderneming bekendheid te geven en om een goede afzetmarkt te vinden. Op dit moment hebben we drie hoofdthema’s: energie, voedsel en sociale duurzaamheid. Met name op dat laatste gebied is er nog een groot terrein te winnen. Het gaat ons erom dat mensen slimmer omgaan me hulpbronnen en dat vraag en aanbod elkaar eenvoudig vinden. Als dat groeit is een platform als Nudge op termijn eigenlijk niet meer nodig.”  

Kijk hier hoe je zelf nudger kan worden

Foto: Annemiek Streng

Reacties