Duurzaam is een kwestie van doorzetten

30-01-2015 Bron: OneWorld
Foto: Marleen Hoftijzer
Kleine ondernemers die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen moeten de nodige obstakels overwinnen. Hoe kunnen ze onwillige leveranciers en inkopers overtuigen mee te werken, en hun duurzame ambities realiseren?
Verslag – 

Om zijn bloemenbedrijf officieel duurzaam te mogen noemen, moet bloemist Ruud Steur uit Hoorn kunnen bewijzen dat zijn handelswaar van verantwoorde herkomst is. Maar de veiling waar hij zijn bloemen inkoopt zet dat niet op de factuur, dat vinden ze te omslachtig. Het is ondertussen vijf jaar geleden dat Steur een duurzame ommekeer maakte met zijn bloemistenzaak, en gaandeweg kwam hij erachter hoe lastig dat is.

De sleutel tot succes
‘En tóch kan het’, was de boodschap van de drie succesvolle ondernemers die donderdag in de Verkadefabriek van ’s Hertogenbosch een zaal met zo’n 80 collega-ondernemers toespreken. Tijdens Het Feest Van De Vooruitgang willen zij MKB’ers tips geven en inspireren bij het verduurzamen van hun bedrijf. De aanwezigen kwamen uit alle sectoren: de één runt een schoonmaakbedrijf dat alleen werkt met mensen uit de bijstand, de ander wil met zijn consultancybedrijf ‘mensen dichter bij elkaar brengen’. De voormannen van Tony Chocolonely, MUD Jeans en Dopper snappen dat het moeilijk is om als kleiner bedrijf te verduurzamen. Ook zij hebben hun bedrijf vanaf de grond moeten opbouwen en obstakels overwinnen. De sleutel tot succes: samenwerken met gelijkgestemde ondernemers.

Goed advies, volgens duurzame bloemist Steur. Samen met andere bloemisten heeft hij zelf uiteindelijk de groothandel zover gekregen de (duurzame) herkomst van zijn aankopen op de factuur te vermelden. Door andere bloemenbedrijven met duurzame ambities te verenigen binnen een platform kon hij zijn leveranciers wél overtuigen. Een bijkomend voordeel: door zich te organiseren kunnen ze de administratieve rompslomp die het regelen van duurzaamheidscertificering oplevert samen afhandelen. FloraNL, zoals hij het platform noemt, groeit snel: vorig jaar waren er acht bedrijven aangesloten, nu zijn dat er twintig.

Gierige retailers
Hein Voss van H3P Motives heeft geen zorgen over onwillige leveranciers, met zijn katoenbedrijf beheert hij namelijk de hele productieketen, van plantage tot kledingfabriek. De problemen beginnen voor hem bij de winkels waar hij zijn sweaters en T-shirts kwijt wil. “Veel retailers zijn gierig. Ze zitten niet te wachten op kleding die lang meegaat, want ze willen dat de klant zo snel mogelijk weer terugkomt voor een nieuwe garderobe.”
Consumenten mogen volgens Voss dan ook wel wat meer nadenken over hun aankopen: haal je een goedkoop shirt bij de H&M of een iets prijziger stuk kleding dat gemaakt is met oog voor mens en milieu?

“Zorg in de eerste plaats dat je product gewoon goed is”, was het advies van Merijn everaarts, de bedenker van de duurzame waterflesjes van Dopper.  “Als de chocola van Tony Chocolonely vies was geweest, kun je er zeker van zijn dat mensen gewoon een Snickers kopen in de winkel. Júist omdat mensen zijn chocoladerepen gewoon erg lekker vinden staan ze open voor zijn verhaal over slaafvrije productie.” 

Gerben Vlasveld

Gerben Vlasveld schrijft graag over duurzame en innovatieve ondernemingen.

Lees meer van deze auteur >

Reacties