Achtergrond

Communiceer je MVO-beleid goed!

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Valkuil
Voordat je al te fanatiek aan de slag gaat, bedenk het volgende: de klant wil zien dat je verantwoord onderneemt, maar het moet wel geloofwaardig blijven. Pas op dat je niet gaat ‘greenwashen’, het bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is. Doe geen irrelevante of onjuiste claims en probeer de consument niet te overtuigen met overdreven afbeeldingen met veel groen en weelderige bloemen. Daar prikt je doelgroep zo doorheen, met als gevolg een deuk in het vertrouwen in je bedrijf.

Hoe dan wel?
Vertel een verhaal dat past bij je organisatie. Geef aan hoe jouw visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen past binnen de bedrijfsdoelstellingen. Werk je bijvoorbeeld in de mobiele telefonie, dan kan het een geloofwaardig verhaal zijn dat je bedrijf zich inzet om ouderen uit hun sociaal isolement te halen.

Heb je een goede samenhangende visie ontwikkeld, breng hem dan specifiek onder de aandacht met een apart tabblad op je website en een aparte paragraaf in het jaarverslag. Formuleer concrete doelen, zodat je ook de resultaten kunt meten.

Vergeet tenslotte je medewerkers niet. Zij zijn belangrijke ambassadeurs, bijvoorbeeld via hun sociale media. Betrek hen dus bij de ontwikkeling van het MVO-beleid.

Foto boven: communicatie (cc)

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons