Colombia stapt op de fiets

22-04-2015 Bron: OneWorld
Fietsen in Colombia na tijdelijke afsluiting autoverkeer
Fietsen in Colombia na tijdelijke afsluiting autoverkeer. Foto's: Dutch Cycling Embassy
In Colombia wordt steeds meer gefietst. Het land heeft behoefte aan rijwielpaden, fietsparkeerplekken, deelfietssystemen, en nog veel meer. Volop kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, zou je denken. Maar simpel is het niet, zo blijkt na een speciale fietsmissie.
Actueel – 

Eerst een mogelijk misverstand uit de weg ruimen. Fietsen in Colombia is niet nieuw. Traditioneel is de fiets een goedkoop vervoermiddel op het platteland. En Colombiaanse wielrenners eindigen natuurlijk al langer op erepodia van bekende internationale wielerwedstrijden. Maar wel nieuw is de hoge vlucht die fietsen neemt in grote steden als Bogotá, met ruim acht miljoen inwoners. Een toenemend aantal stedelingen kiest bewust voor de fiets. Om te bewegen en te recreëren, maar ook als praktisch vervoermiddel waarmee je files op weg naar het werk kunt omzeilen.

Het fietsgebruik is enorm toegenomen, maar niet de infrastructuur

400 km fietspad
In Bogotá ligt al zo’n 400 kilometer fietspaden, maar die eindigen vaak abrupt en er zijn veel meer maatregelen nodig om fietsen aangenamer te maken. Ook andere steden en kleinere gemeenten hebben de fiets ontdekt. Dat lijkt een mooie kans voor bedrijven en instellingen uit fietsland Nederland. In samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Nederlandse ambassade in Colombia vond er in februari een verkenningsmissie plaats door de Dutch Cycling Embassy, een samenwerkingsverband van bedrijven en overheden.

Colombia: kansrijke markt Colombia is met 46 miljoen inwoners na Brazilië de tweede economie van Zuid-Amerika. Het land wordt door de Nederlandse overheid gezien als een kansrijke markt, met een snel groeiende middenklasse, stabiele politieke situatie en goed investeringsklimaat.
Klassieke ontwikkelingshulp voor Colombia is in 2011 vervangen door een systeem waarbij de Nederlandse overheid met geld en faciliteiten projecten uit de markt bevordert. Zo is er in Bogotá nu het Holland House, een samenwerking van Nederlandse en Colombiaanse bedrijven en overheden. De huidige financieringsmogelijkheden uit de zogenoemde Transitiefaciliteit lopen bijna af.  Maar ook daarna is er voor bedrijfsleven en kennisinstellingen ondersteuning mogelijk, bijvoorbeeld voor onderzoek, zakenmissies en het zoeken naar de juiste partners ter plekke. 

Fietsexpertise
De Dutch Cycling Embassy doet volgens directeur Herman Gelissen aan 'Hollandbranding’ in het buitenland, maar biedt ook fietsexpertise aan. Dat allemaal met de bedoeling dat aangesloten partners er ook een keer geld mee kunnen gaan verdienen. De in Nederland wonende Colombiaanse stedenbouwkundige Camila Pinzon van bureau Urbanos presenteerde de resultaten deze week in Utrecht, in samenwerking met adviesbureau Berenschot. ’’Voor een Latijns-Amerikaans land is Colombia erg vooruitstrevend als het gaat om fietspaden.’’
Maar er bestaan veel problemen doordat fietspaden bij kruispunten opeens ophouden, slecht onderhoud en gebrek aan parkeermogelijkheden. ’’Fietsen is booming. Het fietsgebruik is enorm toegenomen, maar niet de infrastructuur. Groepen van burgers zijn heel actief om de fietsmogelijkheden te verbeteren, maar de overheden reageren erg traag.’’ Dan is er nog de problematische cultuur waarbij automobilisten vinden dat fietsers altijd opzij moeten gaan.

Stedenbouwkundige Camila Pinzon in Colombia

Camila Pinzon in Colombia

Handboeken
In zekere zin is het volgens Pinzon positief dat de files in grote steden nu dusdanig uit de hand lopen, dat de fiets steeds sterker in beeld komt als praktisch en milieuvriendelijk alternatief. Alle lichten lijken dus op groen te staan voor de fiets, maar hoe kan Nederland helpen en daar ook nog een boterham aan verdienen? 
Uit het rapport blijkt dat Nederlandse experts vooral kunnen helpen bij het opstellen van handboeken en richtlijnen om fietsinfrastructuur te ontwikkelen.
Ook ligt er een grote kans bij het ontwikkelen van mobiliteitsplannen. Interessant zijn verder het maken van overstappunten tussen fiets en openbaar vervoer, en het opzetten van fietsdeelssystemen.

Bakfiets
Financiering is wel een probleem. Aangezien de klassieke ontwikkelingshulp vanuit Nederland al in 2011 is gestopt, bestaat de kans dat overheden en instellingen bij andere donoren uit het buitenland aankloppen. Met als gevolg dat Nederlandse gegadigden eerder achter het net vissen. Publieke aanbestedingsprocedures blijken ook lastig, onder meer door een zeer korte inschrijfprocedure. 
De beste kansen liggen er bij parkeeroplossingen, elektrische fietsen - handig voor grote afstanden en steile hellingen - en fietsdeelsystemen. Ook de bakfiets biedt mogelijkheden. De Nederlandse cargobike is te duur voor Colombia, maar met Nederlandse expertise zouden plaatselijk goedkopere versies kunnen worden gebouwd. In Colombia is overigens vooral de vouwfiets populair: die kun je overal mee naar binnen nemen, zodat-ie niet wordt gestolen.

Straatbeeld fietsen Colombia

Remmende voorsprong
Volgens fietsexpert Ton Daggers, die mede aan de wieg stond van het fietspadennetwerk in Bogotá, moeten Nederlandse bedrijven en adviesbureaus het roer omgooien als zij succesvol willen zijn. ’’Als buitenlandse firma is het moeilijk in Colombia. De oplossing is om lokale partnerschappen aan te gaan, dan heb je een voet tussen de deur.’’
Internationaal is er volgens Daggers grote vraag naar fietsexpertise, maar Nederland mist volgens hem belangrijke kansen. Nederland heeft last van een remmende voorsprong omdat fietsen hier zo gewoon wordt gevonden, aldus Daggers. "Andere landen doen het vaak veel beter als het gaat om fietspromotie.’’

abonnementenbanner
 

Richard Mooyman

Richard Mooyman is freelance journalist en schrijft veel over ondernemen,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties