C&A wil alleen nog maar duurzaam katoen verkopen

13-08-2014 Bron: OneWorld
Foto: C&A
Is duurzame mode straks mainstream en verkopen ook de bekende merken 'goede' kleding? Kunnen grote bedrijven trouwens wel verantwoord produceren? Ingrid Zeegers is bij C&A verantwoordelijk voor initiatieven van het kledingmerk op het gebied van duurzaamheid. "Ons streven is honderd procent duurzaam katoen in 2020."
Interview – 

Ingrid ZeegersIngrid Zeegers

Toen Ingrid Zeegers vorig jaar als nieuw Head Sustainable Business Development C&A Europe kennismaakte met het familiebedrijf C&A, viel haar meteen op dat organisatie en familie “oprecht betrokken” zijn bij verantwoord en milieuvriendelijk ondernemen.

Bedrijfseconoom Ingrid Zeegers heeft als taak het 173 jaar oude familiebedrijf verder om te vormen naar een bedrijf dat in de toekomst nog duurzamer wil produceren. Minstens zo belangrijk is dat steeds meer klanten te weten komen dat C&A kleding laat maken op een verantwoorde manier, met oog voor arbeidsomstandigheden en milieu. Geen gemakkelijke opgave in een bedrijfstak als de kledingindustrie. Met de lange en ingewikkelde productieketens in deze branche is het nog altijd vaak onduidelijk waar grondstoffen als katoen en verf vandaan komen en welke bedrijven en onderaannemers precies de kleding en andere waar in elkaar zetten.

Maar ook C&A “moet en wil” naar een duurzamere toekomst. ‘Moet’, wil het bedrijf het straks niet afleggen tegen snelgroeiende ecomerken en andere concurrenten. En ‘wil’, omdat de onderneming verantwoord produceren al jaren hoog in het vaandel heeft, aldus Zeegers.

Op dit moment wordt nog minder dan 1 procent van de wereldwijde katoenproductie op basis van biologische standaarden geteeld

Wat moeten mensen weten over C&A als duurzaam georiënteerd bedrijf?
"Tien jaar geleden zijn we ons gaan toeleggen op het gebruik van biologisch katoen. Op dit moment zijn wij wereldwijd één  van de grootste aanbieders van biologisch katoen.  In 2013 verkochten we meer dan 100 miljoen kledingstukken van deze stof voor dezelfde prijs als conventionele katoen; biologische katoen beslaat nu 38 procent van onze totale katoenverkoop."

"Alle katoen in C&A-producten met het label biokatoen is gemaakt van 100 procent gecertificeerd biologisch katoen. Ons doel is 100 procent duurzame katoenen kleding in 2020. Wat betreft de katoenproductie lopen wij in de voorhoede; in India helpen we boeren bij het omschakelen naar biologisch produceren. Wij werken samen met organisaties als CottonConnect en de C&A Foundation om het verbouwen van biologisch katoen voor boeren eenvoudiger te maken. Op dit moment wordt nog minder dan 1 procent van de wereldwijde katoenproductie op basis van biologische standaarden geteeld."

Katoenpluk in India


"Biologisch verbouwen vereist grote kennis, vaardigheden en samenwerking met de lokale gemeenschappen. Vanaf het begin is ons model erop gericht om samen met experts programma’s te ontwikkelen die een kleine groep toegewijde boeren ondersteunen bij de overstap naar biologische katoenteelt. Het was logisch om in India te beginnen omdat het grootste deel van onze katoen daar wordt geteeld."

"Ook proberen we de kwaliteit van zaden te verbeteren en waterverbruik en gebruik van pesticiden te verminderen. Daarnaast kijken wij hoe in andere landen de productie van biokatoen verder vooruitgeholpen kan worden."

C&A en milieuMet andere merken heeft C&A zich verbonden aan de Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC) Joint Roadmap, dat als doel heeft de uitstoot van gevaarlijke stoffen volledig uit te bannen. Vóór 2020 zullen, waar beschikbaar en waar uitvoerbaar vanuit een holistisch en duurzaam perspectief, vervangende stoffen worden gebruikt.

Daarnaast werkt het bedrijf samen binnen het Water Footprint Network en met C&A Foundation om het watergebruik in de toeleveringsketen te analyseren. In 2013 is een onderzoek gepubliceerd over de 'grijs water'-voetafdrukken van biologisch geteelde katoen ten opzichte van conventionele katoen bij 480 bedrijven in India. Hier werd aangetoond dat de conventionele katoenproductie tot vijf keer meer watervervuiling leidt dan de biologische teelt, hoofdzakelijk door het gebruik van synthetische bestrijdingsmiddelen. In 2011 bedroeg onze totale watervoetafdruk voor de hele toeleveringsketen voor katoenproductie 3,6 miljard kubieke meter.

  • 63 % daarvan is volume aan regenwater opgeslagen in de bodem, gebruikt door de katoenplant (‘groen water’-voetafdruk);
  • 24 % is oppervlaktewater en grondwater gebruikt voor irrigatie (‘blauw water’-voetafdruk)
  • 13 % is vervuiling door op stikstof gebaseerde meststoffen (‘grijs water’-voetafdruk)

Hoe controleer je als buitenlands bedrijf de naleving van deze afspraken in de ondoorzichtige kledingsector?
"We lopen inderdaad tegen het gegeven aan dat in oorsprong de kledingindustrie een oude en gefragmenteerde bedrijfstak is, met een zeer ingewikkelde productieketen: wie doet nou het naaiwerk, wie maakt de stoffen, en welk bedrijf spint de garens? Dat gebrek aan transparantie maakt het moeilijk problemen bij de basis aan te pakken. We kijken wel naar hoe we de keten opnieuw kunnen ontwerpen, maar dat is een lang en taai proces, omdat we te maken hebben met een traditionele industrie die diep in de lokale culturen is verankerd en waar innovatie nog steeds minimaal is."

C&A kwam in het nieuws in 2012, toen bleek dat het bedrijf shirts liet maken bij Tazreen Fashion Ltd. aan de rand van Dhaka. De fabriek bleek zeer onveilig; op 24 november 2012 kostte een brand 110 fabrieksarbeid(st)ers het leven. Was dit niet een teken dat C&A primair voor de laagste prijs kiest?
"De mensen die onze kleding produceren, moeten onder veilige omstandigheden kunnen werken. Hier doen we geen concessies aan. We zijn ons bewust van de gevolgen van onze economische activiteiten en accepteren verantwoordelijkheid voor ons handelen. Speciale aandacht hebben we daarbij voor de verbetering van arbeidsvoorwaarden van de mensen in productielanden. Juist op dat vlak hebben wij al veel bereikt en willen we zaken blijven stimuleren en op positieve wijze veranderen. Een essentiële stap hiervoor was het opstellen van ethische kadervoorwaarden die in onze gedragscode zijn vastgelegd. Onze gedragscode geldt voor al onze leveranciers en vormt de basis voor van alle zakelijke relaties tussen C&A en haar contractpartners."

"C&A zet zich sterk in voor uitgebreide aanpassingen in de fabrieken om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden in de Bengaalse kledingindustrie blijvend worden verbeterd. De C&A Foundation heeft sinds december 2012 directe financiële steun geboden aan 112 gezinnen die bij de brand een gezinslid hebben verloren en een extra fonds gecreëerd voor blijvende financiële steun aan 59 andere familieleden (vaders, moeders, broers en zussen) die afhankelijk waren van de omgekomen arbeiders."

"Verder hebben we samen met onze partner Caritas een programma opgezet dat voorziet in opleiding, schadeloosstelling, sociale en psychologische steun. In totaal heeft de C&A Foundation 5 miljoen euro bestemd voor een breed pakket aan maatregelen ter ondersteuning van de slachtoffers van de brand in Tazreen."

C&A is ook een van de ondertekenaars van het Bangladesh Accord on Fire and Building Safety, kortweg Veiligheidsakkoord. Dat bevat de afspraak dat bedrijven hun lijst van toeleveranciers openbaar moeten maken. Wanneer doet C&A dat?
"C&A is momenteel bezig met een diepgaande analyse als het gaat om de leveranciers, en zal omwille van de transparantie in de toekomst de namen van leveranciers publiceren  wanneer die analyse is afgerond."

C&A en arbeidsomstandighedenEind 2011 werd de aanzet gegeven tot het Sustainable Supplier Program toen de C&A Foundation met GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) een samenwerking voor dit programma aanging. Het programma richt zich op vergroting van de efficiëntie (met name door een betere dialoog tussen management en werknemers), stijging van de lonen en betere sociale omstandigheden voor alle betrokken werknemers. Het Sustainable Supplier Program begon met projecten in Bangladesh en werd in 2013 uitgebreid naar andere leveranciers in het land.

Met steeds sneller wisselende collecties is mode een wegwerpartikel geworden, een systeem dat haaks staat op de duurzaamheidsgedachte. Heeft C&A daar een antwoord op?
"Daar denken we over na, ook wij willen minder throw away. Daarbij stuit je wel meteen op het dilemma dat mensen als burger graag het goede willen doen, maar dat we als consument niet direct bereid zijn om meer te betalen voor duurzame kleding. Helaas leven we nog grotendeels in een 'take, make, waste-cultuur'. En we moeten naar cradle-to-cradle toe. Met onze biokatoenen T-shirts kunnen we dat principe, in ieder geval voor een deel, straks zeker mogelijk maken."

"Sinds mei 2012 zamelen we gebruikte kleding in bij de Nederlandse filialen. Dit om te zorgen dat kleding niet in het huishoudafval terechtkomt. Als één van de grootste moderetailers voelt C&A zich verantwoordelijk voor het verduurzamen van de textielketen en daarmee voor de recycling en het hergebruiken van oude kleding. Consumenten krijgen bij de inlevering van gebruikte kleding 5 procent korting op een volgende aankoop. Om kleding in te zamelen en te laten recyclen, is C&A een samenwerking aangegaan met de internationale organisatie I:CO.”

Kan het: dat een bedrijf als C&A, dat een groot publiek betaalbare kleding wil bieden, over de hele linie duurzaam wordt?
"Ja, dat kan. Beginnend bij onszelf. We zijn ervan overtuigd dat met de gezamenlijke inspanningen van kledingbedrijven, lokale leveranciers, overheden, ngo's en vakbonden omvangrijke en duurzame verbeteringen kunnen worden gerealiseerd. We zijn er nog niet, maar we zijn wel goed op weg. Iedereen die verdere suggesties heeft, nodigen we uit om met ons in dialoog te gaan."

Annemiek Huijerman

Annemiek Huijerman, (eind)redacteur. Leest en schrijft graag over Zuid-Azië...

Lees meer van deze auteur >

Reacties