Aidstest als secundaire arbeidsvoorwaarde

17-08-2006
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

 

De aidsepidemie in Afrika treft ook bedrijven. Werknemers worden ziek, overlijden of blijven thuis om voor familieleden te zorgen. Sommige bedrijven voeren actief beleid om hun werknemers te beschermen tegen het HIV-virus. Voor wie meer wil doen dan condooms uitdelen, komt PharmAccess in beeld.

 

PharmAccess zorgt dat arbeiders en hun gezinnen worden getest op het virus. Bedrijfsartsen worden bijgeschoold en HIV-geïnfecteerden krijgen aidsremmers. Ook zoekt de organisatie samenwerking met lokale klinieken en overheden. 'Familieleden krijgen dezelfde zorg als de werknemers', zegt Aletta Kliphuis van PharmAccess.

 

Gezondheidszorg is traditioneel het terrein van overheden, waar particulieren zich volgens sommigen niet in moeten mengen. PharmAccess meent dat in landen waar de overheid tekortschiet, particulier initiatief juist moet worden gestimuleerd.

 

Het systeem is niet altijd op deze particuliere inmenging ingesteld. Farmaceutische bedrijven geven vaak alleen kortingen aan overheden in ontwikkelingslanden. PharmAccess wil dat ook bedrijven daarvoor in aanmerking komen.

 

Geroemd

PharmAccess werd in 2001 opgericht met Heineken als eerste klant. De aanpak van Heineken wordt deze week door wetenschappers geroemd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.

'Er overlijden binnen het bedrijf steeds minder mensen aan aids', zegt Kliphuis. Inmiddels zijn er ook zogenoemde workplace-projecten bij ondermeer Coca Cola, telecombedrijf CelTel en Nederlandse ambassades in Afrika. 
 

Toch zijn er ook nog veel multinationals in Afrika die geen uitgebreid aidsprogramma hebben. Een veel gehoord argument is volgens Kliphuis dat het te duur is. Werkgevers zien het bovendien niet als hun verantwoordelijkheid. Zieke werknemers zijn nog veel duurder, brengt PharmAccess daartegen in.

Bovendien verwoest aids niet alleen een arbeidsmarkt maar ook een afzetmarkt.

 

 

 

Verzekeraars

Kliphuis hoopt dat verzekeraars een deel van de kosten op zich gaan nemen. 'Nu moeten bedrijven vaak nog zelf een premie heffen bij werknemers,' vertelt Kliphuis. 'Maar verzekeraars zijn de toekomst. Wij willen hen de werknemers als groep aanbieden. Van een groep weet de verzekeraar dat daarin mensen zitten die (HIV-)positief zijn, maar daar staat een grote groep werknemers tegenover die negatief zijn.'

 

 

 

 

Aidsconferentie Toronto

PharmAccess

Video lokaalmondiaal over aidslessen in Papua

Heineken oogst lof met aidsbeleid werknemers (de Volkskrant)

 

 

Reacties