Afrikaanse ondernemers crowdfunden in eigen land

06-05-2015 Bron: OneWorld
Jonge Afrikaanse ondernemers: Deelnemes aan het Cheetah Fund. Foto: 1%Club
Jonge Afrikaanse ondernemers kunnen maar lastig aan financiering komen om hun bedrijf uit de grond te stampen. Crowdfunding in eigen land biedt voor sommigen een oplossing, zo blijkt uit een pilot van crowdfundingplatform 1%Club.
Actueel – 

Charles Muchene (26) is mede-oprichter van de Keniaanse start-up CladLight in Nairobi. Zijn bedrijf ontwikkelde een vest voor motorrijders waarin knipper- en remlichten zitten ingebouwd, zodat motorrijders veel beter zichtbaar zijn op de overvolle wegen van de Keniaanse hoofdstad. Om de eerste slimme vesten te kunnen produceren en op de markt te brengen heeft hij 9.500 euro nodig. Daarmee valt hij buiten de doelgroep van microfinancieringinstellingen en is zijn bedrijf niet groot genoeg voor durfinvesteerders. Ook bij de bank kan Muchene niet terecht voor financiering. Hoe nu verder?

Eigen gemeenschap
In Nailab, een incubator in de Keniaanse hoofdstad waar zijn bedrijf kantoor houdt, hoort Muchene in september 2014 over het Cheetah Fund. Het Cheetah Fund biedt sociaal ondernemers met een goed plan hulp bij het opzetten van een crowdfundingcampagne. En belangrijker: als Muchene erin slaagt om 30 procent van het benodigde bedrag binnen 30 dagen op te halen in zijn eigen gemeenschap, vult het fonds de overige 70 procent aan.
“Ik had geen idee hoe moeilijk het zou zijn om geld te werven met crowdfunding,” vertelt Muchene telefonisch vanuit Nairobi. “Toen ik mijn pagina aanmaakte op het crowdfundingplatform van 1%Club had ik mijn twijfels of ik die 3.200 euro zelf zou kunnen ophalen.”

Hoewel we in Kenia een fundraising-cultuur hebben, was die training nuttig

In aanloop naar de campagne volgde Muchene met andere deelnemers een training over de manier waarop je een succesvolle crowdfundcampagne organiseert. “Hoewel we in Kenia een fundraising-cultuur hebben, was die training nuttig. Ik heb er geleerd dat je goed moet nadenken over wie je doelgroep is, omdat vreemden een andere boodschap willen horen dan familie. Vreemden moet je overtuigen van het nut van het product, aan familieleden en vrienden moet je vooral vertellen welke kosten je precies hebt en dat je zonder financiering niet verder kunt.”

Door het dolle
Met Muchene startten nog 109 ondernemers een crowdfundingcampagne via 1%Club. Daarvan weten uiteindelijk 75 ondernemers 30 procent van hun benodigde investering op te halen – gezamenlijk ruim 175.000 euro – waardoor ze aanspraak maken op de steun uit het Cheetah Fund. Onder hen is ook Charles Muchene. “Toen ik hoorde dat we de 30 procent gehaald hadden, was ik door het dolle heen. Echt geweldig. Ik heb steun gekregen van familieleden, maar ook van vreemden die het belangrijk vinden dat ons product er komt.”

Lokale gemeenschappen
Het Cheetah Fund is een gezamenlijk initiatief van AfriLabs, een netwerk van ruim 40 innovatieve broedplaatsen in heel Afrika, en het in Amsterdam gevestigde crowdfundingplatform 1%Club. Het fonds wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij. Volgens AfriLabs-directeur Tayo Akinyemi toont de pilot aan dat crowdfunding in de eigen gemeenschap een interessante optie kan zijn voor sociaal ondernemers in Afrika. “De pilot is kleinschalig, maar hoopgevend,” zegt Akinyemi via de telefoon. “Wie had er nu gedacht dat lokale gemeenschappen een substantiële financiële bijdrage zouden kunnen leveren aan deze ondernemers? Het zou me niet verbazen als een handjevol ondernemers in de toekomst hun financiering volledig ophaalt via crowdfunding.”

Crowdfunding is een goede manier om te checken of er lokaal draagvlak is

Ook Bart Lacroix, directeur van 1%Club, beschouwt de pilot als een succes. Hij verwacht dat lokale crowdfunding niet alleen voor ondernemers interessant is, maar ook voor ontwikkelingshulpprojecten. Lacroix: “Crowdfunding is een goede manier om te checken of er lokaal draagvlak is voor een bepaald ontwikkelingsproject.” Wanneer een organisatie erin slaagt lokaal geld op te halen, zegt dat bovendien iets over hun professionaliteit. Lacroix: “Van zo’n organisatie mag je dan verwachten dat ze hun project succesvol kunnen uitvoeren.”

Inmiddels is Charles Muchene gestart met de productie van 100 slimme vesten. “Als ik in een volgende fase een vervolginvestering nodig heb, zal ik een nieuwe crowdfundingcampagne zeker overwegen. Maar eerst wil ik de mensen die me nu hebben gesteund de resultaten laten zien van hun investering.”

abonnementenbanner

 

Maarten van der Schaaf

Maarten van der Schaaf schrijft in binnen- en buitenland verhalen over mensen...

Lees meer van deze auteur >

Reacties