Brazilië wil meer verwerkte koffie exporteren

10-02-2003
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS

Brazilië produceerde in 2002 47,2 miljoen zakken koffie van zestig kilogram. Dat is 39,8 procent van de wereldproductie, zo blijkt uit cijfers van de Internationale Koffieorganisatie (ICO). Daarvan werden 28 miljoen zakken geëxporteerd als onverwerkte koffie of als oploskoffie.

Hoewel de productie ten opzichte van vorig jaar met bijna 20 procent toenam, daalden de inkomsten uit de koffieexport met 5,4 procent tot 1,25 miljard euro. Oorzaak is de historisch lage wereldmarktprijs van de ruwe koffieboon. Voor dezelfde hoeveelheid koffie had Brazilië vijf jaar geleden nog het dubbele gekregen.

Om de financiële gevolgen van de koffiecrisis tegen te gaan, wil Brazilië een deel van de markt in gebrande koffie veroveren, vertelde de directeur van de Vereniging van de Braziliaanse Koffieindustrie, Nathan Herskowicz, aan IPS. ‘Het alternatief [voor de dalende opbrengsten van onverwerkte koffie, red] is een verhoging van de toegevoegde waarde. Dat betekent dat er moet worden gewerkt aan ons exportprofiel.’

Gebrande koffie

Momenteel beheerst Brazilië nauwelijks 0,6 procent van de markt in gebrande koffie. Dat moet beter, zo wil het Officiële Agentschap voor de Promotie van de Export. De exportopbrengsten moeten van 5,5 miljoen euro in 2002 naar 92 miljoen euro tegen 2006. Nu produceren de koffiebranders nog vooral voor de binnenlandse markt.

De internationale handel in gebrande koffie is per jaar 920 miljoen euro waard en wordt gedomineerd door grote bedrijven in Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Zij strijken tweederde van de opbrengsten op, hoewel er in die landen geen enkele koffieplantage staat.

Het zal niet gemakkelijk zijn een marktaandeel in gebrande koffie te veroveren, omdat de zes Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven samen 60 procent van de handel controleren. Brazilië wil zich daarom in de eerste plaats richten op markten die niet ‘verzadigd’ zijn - waar de koffieconsumptie nog altijd toeneemt - zoals Oost-Europa, China en de rest van Azië. Ook is de nichemarkt van de ‘biologische’ koffie interessant.

Reacties