Biobrandstofrevolutie bereikt vliegtuigindustrie

12-11-2007
Door: IPS
Bron: IPS

Vliegtuigen gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee. De fabrikanten willen er zeker van kunnen zijn dat er gedurende die periode ook brandstof beschikbaar is, zegt chemicus Parente. Dertig jaar geleden vond hij biodiesel en biokerosine uit. Hij kreeg in 1980 patent op zijn twee brandstofuitvindingen. Maar er gingen decennia voorbij, zonder dat er iets mee gebeurde. De patenten verliepen en biodiesel en biokerosine werden publiek domein.

Investeren in biokerosine
De energieverslindende vliegtuigen van tegenwoordig worden binnen enkele decennia Groene pompvervangen. De gebruikelijke brandstof uit olie kan verdwijnen of te duur worden om vliegen economisch aantrekkelijk te houden, zegt Parente. Het wordt daarom volgens hem tijd om meer te investeren in de ontwikkeling van biokerosine, niet in de laatste plaats vanwege de klimaatverandering.

Biokerosine wordt momenteel getest en kan binnen twee jaar erkend worden als bruikbaar alternatief voor kerosine uit olie, voorspelt Parente. Bij het proces zijn volgens hem "alle geïnteresseerden uit het universum" betrokken. Maar hij vermijdt de naam van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing te noemen. Boeing tekende een overeenkomst met Tecbio, het bedrijf dat Parente in 2001 oprichtte om zijn projecten te promoten. "Dat initiële akkoord is uitgebreid naar andere betrokkenen", zegt hij.

Commercieel traject
Hoe het commerciële traject van biokerosine eruit zou komen te zien, is nog niet helemaal duidelijk. Het product zou te maken kunnen krijgen met protectionistische hindernissen, zoals ook het geval is met Braziliaanse ethanol in industrielanden. Maar ethanol "is een ander verhaal, dat gaat over individueel transport en kleine motoren", zegt Parente. "Biodiesel richt zich op collectief transport, grote motoren en voertuigen zoals vrachtwagens, bussen, tractoren en schepen." Die brandstoffen verschillen van biokerosine omdat ze bedoeld zijn voor transport over land en water, zegt hij.

Anders dan biodiesel, bestemd voor plaatselijk gebruik, moet biokerosine in zijn ogen "internationaal gedeeld" worden, vrij van nationaal protectionisme. Dat vraagt overleg, en dat is ook wat momenteel tijdens de testfase gebeurt, zegt de expert.

Dreigende klimaatverandering
Door de dreigingen die de klimaatverandering met zich meebrengt, groeit de aandacht voor biobrandstoffen. In Brazilië wordt vanaf januari 2 procent biodiesel gemengd met gewone diesel. Brazilië loopt met die ontwikkeling ongeveer drie jaar achter op Europa.

Parente stortte zich aan het einde van de jaren zeventig op biobrandstoffen, toen hij professor was aan de Federale Ceará Universiteit in het noordoosten van Brazilië, ver van de dynamiek van de grote steden. Zij droom werd gefrustreerd door gebrek aan Brandstof vliegtuigoverheidsinteresse in de productie van biobrandstof, inclusief biokerosine. Die kerosine werd in 1983 getest, met een succesvolle vlucht van ongeveer 1.000 kilometer met een vliegtuig van Braziliaanse makelij.

Enthousiasme
Nu, op zijn 67ste, heeft Parente zijn oude enthousiasme teruggevonden. In mei 2008, zegt hij, wordt de eerste 'semi-industriële' fabriek voor raffinage van babaçú palmolie in gebruik genomen. Ook wordt een onderzoekscentrum voor biokerosine geopend. Een hoge productie is noodzakelijk zegt hij, want een vliegtuig heeft minstens 10.000 liter brandstof nodig om op te stijgen.

Luchttransport is een snelgroeiende industrie die bekend staat om de uitstoot van broeikasgassen. Maar het vervangen van fossiele kerosine door biokerosine, is moeilijk vanwege de energie-intensiteit. Een vliegtuig moet lange afstanden kunnen afleggen, zonder dat het gewicht toeneemt. Alternatieven zoals ethanol, dat nu in auto's wordt gebruikt, zijn daarom niet geschikt, omdat er per kilometer meer van wordt verbruikt dan bij benzine.

Reacties