Argentinië gaat privatiseringen onderzoeken

25-06-2003
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS

De nieuwe regering van president Nestor Kirchner komt daarmee tegemoet aan een oude eis van vakbonden en consumentenorganisaties, die stellen dat de geprivatiseerde nutsbedrijven de consumenten bedriegen en contractbreuk plegen.

In tien jaar tijd droeg de Argentijnse staat zijn olie-, gas-, telecom-, elektriciteits- en waterbedrijven over aan de private sector. Ook de spoorwegen, de metro, de luchthavens, de zeehavens en een deel van de gezondheidszorg werden geprivatiseerd.

Het bracht de federale overheid 19,4 miljard dollar en de provincies 4,4 miljard dollar op. Die winst voor de Argentijnse schatkist is een stuk lager dan wat privatiseringen in Mexico (31,7 miljard) en Brazilië (71,1 miljard) in dezelfde periode opbrachten. Een pijnlijke vaststelling, vooral nu de Argentijnse staatskas meer dan leeg is door de economische crisis.

De regering gaat nu de contracten die destijds zijn opgesteld, opnieuw onderzoeken om te bezien of de begunstigden zich hebben gehouden aan hun plichten. De evaluatie wordt uitgevoerd door een commissie waarin vertegenwoordigers van de regering, de bedrijven en de consumentenorganisaties zitten.

Nieuw beleid onder Kirchner

Volgens een studie van de Argentijnse Flacso (Latijns-Amerikaanse Faculteit voor Sociale Wetenschappen) was de privatisering zeer voordelig voor economische elite, die tijdens de dictatuur macht en invloed kreeg. De Argentijnse consument werd het slachtoffer van prijsverhogingen.

‘Er waren veel fouten en illegale zaken tijdens de privatiseringsgolf,’ zegt Claudio Lozano, een econoom van de vakbond CTA. ‘Ik hoop dat het onderzoek de tarieven van de geprivatiseerde nutsbedrijven onder de loep neemt.’ Die tarieven stegen tijdens de jaren 90 gestaag ondanks het feit dat de inflatie in Argentinië stabiel bleef. De nutsbedrijven pasten hun tarieven aan volgens de inflatie in de Verenigde Staten.

De Argentijnse president lijkt minder inschikkelijk voor de geprivatiseerde bedrijven dan zijn voorgangers. Kirchner kondigde kort na zijn aantreden eind mei aan dat hij de contracten met het bedrijf die tol heft op de nationale snelweg, niet wil verlengen. Het bedrijf is er niet in geslaagd 65 procent van de infrastructuurwerken te financieren - één van de voorwaarden in het contract.

Kirchner riep ook de groep Aeropuertos Argentina 2000 (AA2000) op het matje. Die onderneming heeft voor 102 miljoen dollar schulden bij de overheid omdat ze al twee jaar geen premie meer betaalde aan de Argentijnse staat. Kirchners voorganger Eduardo Duhalde werkte soepele voorwaarden uit voor AA2000, maar Kirchner wil dat AA2000 zijn oude verplichtingen nakomt.

Flacso Argentinië

Reacties