Anti-oorlogsboodschappen op Times Square

22-07-2004
Door: OneWorld Redactie

De panelen van Project Billboard zullen vanaf 2 augustus drie maanden lang te zien zijn, dus ook tijdens het partijcongres van de Republikeinen van 30 augustus tot 2 september. Op dat congres zal president George W. Bush officieel worden genomineerd als kandidaat voor de presidentsverkiezingen in november.

Het oorspronkelijke ontwerp van de advertentie was een bom in de kleuren van de Amerikaanse vlag. Als compromis wordt deze nu vervangen door een vredesduif, met de slogan 'Democratie leer je het best door een voorbeeld te stellen, niet door oorlog'. Een tweede bord, een digitale teller die de kosten van de oorlog en de bezetting in Irak aangeeft, was voor Clear Channel geen probleem.

Clear Channel, dat tijdens de verkiezingen van 2000 en 2002 meer dan 300.000 dollar overmaakte aan de campagnes van vooral Republikeinse politici, bezit 800.000 reclamepanelen verspreid over het land.

Het bedrijf zelf ontkent dat politiek een rol speelde in de eerdere beslissing om de boodschap niet te brengen. Het zei dat het beeld van de bom 'ongepast' was en dat het Mariott-hotel, waartegen het paneel zou komen te hangen, bezwaar had gemaakt.

Deborah Rappaport, hoofd van Project Billboard, is blij met het compromis. ‘Voor ons ging het om vrije meningsuiting, en de boodschap was veel belangrijker dan het beeld op zich.’ Veel Amerikanen voelen zich in toenemende mate beperkt in de mogelijkheden om kritiek te uiten op Bush.

Reacties