Aan het begin van mijn reis heb ik de afgelopen weken gewerkt voor stichting Viafrica (www.viafrica.org) in Moshi, Tanzania. Viafrica is een Nederlandse stichting gevestigd in Amsterdam die scholen in Tanzania, Kenia en Sierra Leone ondersteunt met ICT oplossingen. Oude afgeschreven PC’s worden door Nederlandse bedrijven aan Viafrica geschonken waarna ze verscheept worden naar (onder andere) Tanzania om ze daar vervolgens in te zetten in het (voornamelijk) middelbare onderwijs. Daarnaast hebben ze in Moshi ook een winkel waar tweedehands en nieuwe PC’s/ laptops en accessoires verkocht worden.

Elk jaar stuurt Viafrica een aantal consultants naar de lokale vestigingen om daar met hun kennis de organisatie te verbeteren. Dit initiatief wordt gesponsord door IT-Staffing die de kosten voor deze consultants dekt. André en ik zijn de uitverkorenen voor deze trip en wij hebben in drie weken tijd het bedrijfsproces behoorlijk doorlopen en op verschillende gebieden wat verbeteringen gerealiseerd. Een korte greep uit het werkleven in Moshi voor Viafrica.

 

Scholen

Scholen in de Kilimanjaro regio kunnen zich aanmelden bij Viafrica als zij een computerlokaal ingericht willen hebben voor hun leerlingen. Als er subsidie is (die door Nederlandse sponsoren verstrekt wordt) dan komt deze school in aanmerking voor een implementatie. Echter moeten zij wel aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:

–        er moet stroom zijn (en deze moet op de juiste manier zijn aangelegd)

–        er moet een klaslokaal beschikbaar zijn wat afgesloten kan worden

–        er moeten leerkrachten beschikbaar zijn die de computerlessen geven

–        er moet een kleine bijdrage door de school gedaan worden zodat Viafrica onderhoud en ondersteuning voor een langere periode kan garanderen.

 

Wanneer de school aan bovengenoemde voorwaarden voldoet en er subsidie is toegekend vanuit Nederland kan er een afspraak ingepland worden voor een implementatie. Daarvoor worden de leerkrachten door Viafrica opgeleidt in de basis computer skills en de verschillende facetten van Office zoals teksverwerken, spreadsheets, presentaties, internet en email. Hiervoor wordt een 10-daagse opleiding aangeboden waarna de docenten capabel genoeg zullen zijn om de leerlingen te kunnen begeleiden.

 

Implementaties en service bezoeken

Wij zijn met een aantal implementaties en service bezoeken (updates/ vervangen van kapotte spullen) meegegaan om te kijken hoe dit nu in zijn werk gaat en waar de verbeterpunten zitten. Wat natuurlijk meteen opvalt is het Afrikaanse werktempo (pole pole) en de afhankelijkheid van externe factoren zoals electriciteit, internet, wegen, etc. Tijdens het eerste service bezoek merkten we op een gegeven moment dat we geen connectie hadden met de server en na wat zoeken vonden we het probleem – een leraar was het lokaal binnengelopen en wilde zijn telefoon opladen, trok een stekker (van de server) uit het de stekkerdoos en plugde zijn oplader erin…hmmmm. Electriciteit is ook elke dag een issue en bij de laatste service visit moesten we weer terug naar kantoor omdat er geen stroom was, pole sana… Tijdens een implementatie kwamen we aan op een school en moesten eerst een half uur wachten omdat de poortwachter was lunchen. Daarna het lokaal geïnspecteerd wat er prachtig uitzag maar schijnbaar was de electriciteit verkeerd aangelegd. Een klusje van 2 dagen werd toen uiteindelijk 6 dagen!

Naast deze ongelukkige gevallen gaat het werk goed en worden er tijdens een service visit of implementatie nuttige dingen gedaan waarna er een werkend computerlokaal staat wat door de leerlingen gebruikt kan worden. Elke PC draait (voor de insiders) op het Open-Source Operating System Linux (Ubuntu) en op de server staat de CLASSworksAcademy geïnstalleerd. Dit is het centrale programma van Viafrica, waarbij scholen in Afrika worden ondersteund bij de realisatie en implementatie van een digitale leeromgeving. Op basis van het Tanzaniaanse curiculum wordt in Nederland allerlei informatie verzameld en gebundeld in de CLASSworksAcademy, bijvoorbeeld de off-line editie van Wikipedia. Al met al een geweldig initiatief waardoor stapje voor stapje gebouwd wordt aan ICT onderwijs in (Oost)Afrika.

 

Bedrijven en consumenten    

Naast het educatieve werk is Viafrica (naar Afrikaanse maatstaven) een zeer professionele IT organisatie en hebben ze ook een commerciële tak. In Moshi zit een winkel waar allerlei soorten computer apparatuur en accesoires verkocht worden. Daarnaast staat Viafrica bekend om hun unieke service overeenkomsten waarmee ze zeker een streepje voor hebben op de concurrentie.

 

Onze werkzaamheden

Wij hebben in 3 weken tijd vele mensen gesproken, hebben (gedeeltelijk) een training bijgewoond en hebben meegelopen (en geholpen) met twee service bezoeken en twee implementaties. Verder wat ideeën uitgewerkt op verschillende gebieden. Daaruit blijkt dat er op het gebied van sales/ marketing en positionering nog heel wat voordelen zijn te behalen. Zo hebben we het bord aan de straat wat ‘gepimt’, een ‘running demo’ gemaakt om af te spelen in de winkel en een Facebook pagina gecreeërd. Ook de bezoeken aan de scholen en de voorbereiding ervoor kan verbeterd worden en hiervoor hebben we de ‘SCRUM’ methodiek toegepast waardoor er in kleine incrementele stappen gewerkt kan worden naar een goede implementatie. Uiteindelijk dus een aantal oplossingen geïmplementeerd en de rest uitgebreid beschreven in een verslag.

Na 3 weken toch een gevoel gekregen dat we iets hebben bijgedragen en dat Viafrica en nieuwe consultants voort zullen borduren op hetgeen wij achter hebben gelaten. Een prachtige ervaring, vele vrienden en een voldaan gevoel rijker! 

 

 

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief